De vraag
Wat kun je doen tegen verlatingsangst?
Ik heb twee lange ingewikkelde relaties achter de rug, waardoor ik verlatingsangst heb ontwikkeld. Nu heb ik een vrouw leren kennen op wie ik erg gek ben geworden. Maar ik wil steeds van haar horen dat ze mij ook ziet zitten – wat natuurlijk best soft is voor een man. Als die bevestiging uitblijft, ben ik bang om opnieuw verlaten te worden. Waar vind ik tips om mijn verlatingsangst te overwinnen? Hoe help ik mezelf?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Valt verlatingsangst te overwinnen?
Eigenlijk zijn we allemaal bang om verlaten te worden. Naarmate je gekker op iemand bent, neemt die verlatingsangst toe, dat is heel normaal. De mensheid heeft allerlei dingen bedacht om die angst te bezweren: het huwelijk, bijvoorbeeld. Maar getrouwd zijn is natuurlijk geen garantie tegen scheiden, zeg ik altijd.
Je zoekt bevestiging, maar bevestiging vragen helpt niet tegen de angst. Het is een heilloze weg: je wilt altijd meer, het is nooit genoeg. Wat dat betreft lijkt verlatingsangst op een verslaving.
Mijn beste tip bij verlatingsangst
Een andere oplossing die vooral mannen (maar tegenwoordig ook veel vrouwen) toepassen, is: je niet binden. Niet terugbellen. Moeilijk doen over afspraken. Negeren. Maar ook dat is niet afdoende, want hoe kun je nou een duurzame relatie opbouwen door hard to get te spelen?
Er zit niets anders op dan je angst om verlaten te worden op de koop toe nemen. Geniet van de momenten dat jullie samen zijn en reken niet op al te veel meer. Misschien heeft je nieuwe vrouw tijd en ruimte nodig om aan je te wennen of om zich te binden. En misschien heb jij wel tijd nodig om af te kicken van je vorige, ingewikkelde relaties.