De vraag
Ik heb moeite met het doen van rollenspelen
Beste Fred,
Tijdens cursussen moet ik wel eens een rollenspel spelen. Dat gaat me heel erg slecht af. Ergens in mijn hoofd zit iemand met z’n armen en benen over elkaar op mij neer te kijken en verbaast zich erover dat ik zo ‘stom’ doe. Dat is erg vervelend.
Het is net of ik mezelf zo zie doen van een afstandje en ik vind het gek. Begrijp me goed, ik vind een ander die een rollenspel doet ook ‘stom’. Is dit nu een gebrek aan zelfvertrouwen of speelt hier iets ander mee? Ik vind het namelijk erg vervelend omdat ik niets leer van een rollenspel.
Hartelijke groet

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Een rollenspel in een cursus wordt door de meeste mensen gezien als onzinnig en een ramp. Ik begrijp dat wel omdat veel mensen het live beoordeeld worden verafschuwen. We leren het beste wanneer we openstaan voor datgene wat te leren is. Daar bedoel ik mee dat je je redelijk op je gemak moet voelen en je je kunt focussen op je taak. De meeste mensen zijn zo gespannen van het ‘beoordeeld worden’ tijdens een rollenspel, dat ze alleen nog maar met zichzelf bezig kunnen zijn in plaats met het doel van het rollenspel. Het lijkt erop dat dat bij jou ook gebeurt. Jammer, want zo blijf je hangen in het ‘stom’ vinden en leer je inderdaad niet wat er te leren is over jezelf.
Ik heb zelf cursussen gegeven waarin het rollenspel een belangrijke plaats inneemt. En in mijn therapieën maak ik daar ook gebruik van. Waarom? Omdat in een kwartiertje rollenspel veel meer duidelijk kan worden dan in bijvoorbeeld een uur praten. Bovendien is het ‘droog’ oefenen vaak een goede voorbereiding op het echte werk.
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk en psycholoog Frederike Mewe.