De vraag
Ik erger me aan mijn ouders
Beste Jolet,
Ik ben een meisje van 14. Mijn probleem is dat ik me erger aan mijn ouders. Niet aan wat ze doen, maar aan de geluiden die ze maken: gapen, smakken, zwaar ademhalen… Daardoor kijk ik nooit meer met mijn ouders televisie, maar zit ik in mijn eentje in een andere kamer. Ik snauw ze af. Ik vind dat heel erg van mezelf, maar ik kan er niets aan doen. Mijn vriendin heeft ook zoiets, maar zij ergert zich ook aan haar moeders stem. Ik wil graag weten wat er met me aan de hand is.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Sommige mensen zijn gevoeliger voor geluiden dan anderen. Ze horen meer en daar hebben ze last van. Als dat ook bij jou het geval is, zou je diezelfde klacht overal moeten hebben – dus ook bij je vriendin bijvoorbeeld. Als je deze klachten alleen bij je ouders hebt, is er vermoedelijk iets anders aan de hand. Wist je dat bijna alle pubers zich aan hun ouders ergeren? Het kan zijn dat bij jou ergernis over het gedrag van je ouders onbewust wordt omgezet in ergernis over hun geluiden. Vat je klacht dus niet al te zwaar op; zo gek is het niet, hoor.
Wil je proberen om je over je klachten heen te zetten? Dat kun je doen door jezelf te trainen steeds langer in het gezelschap van je ouders te blijven, elke dag vijf minuten langer. Spreek jezelf bemoedigend toe – ‘Iedereen maakt nu eenmaal geluiden’ – en probeer je aandacht op iets anders te richten. Desgewenst kan een eerstelijns psycholoog je hierbij helpen (via de huisarts). Makkelijk zal het niet zijn; je zult bereid moeten zijn om over jezelf na te denken en je ergernis het hoofd te bieden. Maar het resultaat zal zijn dat je minder last hebt van schuldgevoel.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp