De vraag
Ik durf een ander niet te confronteren met zijn gedrag
Beste Fred,
Ik coach een medewerker. Hij is verplicht dit traject met mij af te leggen: opgelegd door de leiding. Hij legt tijdens de gesprekken die ik met hem heb gevoerd de oorzaak van zijn problemen steeds buiten zichzelf. Ik moet hem daarmee confronteren maar zie er erg tegenop. Ik vind het altijd moeilijk om een boodschap waarvan ik weet dat die tegen de overtuiging van de ander ingaat, rustig en duidelijk te brengen.
Ik ben bang dat de broze relatie van vertrouwen kapot gaat. Maar vooral knaagt het dat ik het misschien niet goed doe als hij bijvoorbeeld boos wordt. Hij is verbaal krachtig, direct en associatief. Neemt mij als het ware mee in zijn verhaal. Ik wil hem overigens niet meteen confronteren met zijn gedrag; zit nog in de intakefase van het traject.
groeten,
een coach

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste coach,
Bij coachen gaat het om de hulpvraag (wensen) van je collega. Daarin denk je mee en stel je vragen die hem helpen op antwoorden te komen die hem verder helpen. Als je dit zuiver toepast komt hij zelf op zijn veranderdoelen.
Je moet oppassen je niet te vereenzelvigen met de doelstellingen die je leidinggevenden voor ogen hebben. Zij kijken vanuit een andere verantwoordelijkheid naar je collega en dat is prima. Maar als coach heb je de verantwoordelijkheid naast je collega te staan, ook als de uitkomst van de coaching je leidinggevende niet zint.
Veel succes.
Fred Sterk