De vraag
Ik (16) heb een fijn leven – maar pieker me toch suf
Ik zat er al een tijd tegenaan te hikken om deze vraag te stellen. Omdat ik me afvraag of het raar is dat ik hiermee bezig ben, als 16-jarig meisje.
Eerst even iets over mezelf. Ik kom uit een fijn gezin, en had een fijne jeugd in een rustig dorpje. Ik zit nu in 5 havo, mijn examenjaar – het jaar waarin ik een vervolgstudie moet kiezen. Verder heb ik een leuk baantje op zaterdag, fijne vrienden (ook een paar echt goede vrienden), en een ontzettend lieve vriend op wie ik gek ben.
Maar desondanks piekel en maal ik zoveel. Je denkt vast dat het ligt aan de puberteit. ‘Het proces van volwassenwording’ zoals mijn moeder het beschrijft. Ik denk dus inderdaad over van alles na. Op zich niet erg, alleen kan het soms doorslaan. Ik kan mezelf dan geen halt toe roepen, en ga alleen maar meer piekeren. Ik vergelijk mezelf dan met vrienden, pieker over de toekomst, over waarom ik die stomme opmerking nou maakte. Waarom mijn beste vriendin zo makkelijk en nuchter kan denken. Waarom ik nou niet gewoon mijn huiswerk maak maar dingen zo uitstel. Ik vergelijk mezelf veel met andere mensen en ik trek me dingen best snel aan.
Sommige dagen of weken heb ik trouwens helemaal geen last van gepieker. Er zijn dus ook periodes van minder nadenken. Maar er zijn ook perioden waarin het telkens weer terug komt. Als er bijvoorbeeld iets niet naar mijn zin gaat – als ik bijvoorbeeld even niet weet wat ik moet zeggen.
Het gekke is dat ik dondersgoed weet wat ik aan mezelf heb en dat dit soort dingen helemaal niet erg zijn. Ik ben vaak vrolijk, gek, en niet verlegen. Ik heb research gedaan via tijdschriften en andere bronnen, over hoe je het beste in het leven kan staan. Wat je blijer maakt etc. Ik houd me er zóveel mee bezig, terwijl ik gewoon wil leven, in plaats van alleen maar letten op hoe ik leef.
Hoe kan ik minder nadenken en me meer relaxed voelen? Hoe sta ik meer zelfverzekerd in het leven?

Het advies
Wat fijn dat je de stap hebt gezet om mij te mailen. Want dat je als meisje van 16 bezig bent ‘met dit soort dingen’ is helemaal niet raar. Het getuigt juist van diepgang, sociale intelligentie en zelfkennis. Mooie eigenschappen waarop je trots mag zijn.
Nu alleen nog de juiste balans daarin zien te ontdekken. Immers, teveel nadenken ofwel piekeren gaat ten koste van je positieve energie. Dus vandaar dat je je heel terecht afvraagt hoe je minder kan nadenken. Dat zit ‘m in drie dingen:
1. je gepieker bewust beperken
2. afleiding/positief denken
3. werken aan je zelfvertrouwen
Voor deze drie heb ik de volgende concrete tips.
Je gepieker beperken
• Neem tijdens een piekerfase de tijd voor één piekermoment (eventueel naar ‘thematiek’ in te vullen), door datgene wat je bezighoudt op te schrijven.
• Reserveer ‘praattijd’ bij een vertrouweling. Bijvoorbeeld een dagelijks/wekelijks ‘filosofisch half uurtje’ met je moeder, vriendin, of vriend.
• Denk in beelden/maak een tekening: denk aan een windmolen met een stok tussen de wieken, zoals een ‘ervaringsdeskundige’ mij ooit eens heeft verteld.
Positieve momenten
• Las dagelijks een relaxpauze in. Bijvoorbeeld een meditatie/yogamoment, een korte ochtend/avondwandeling, een ‘van je afschrijf-moment’. Doe dit bij voorkeur op een vast tijdstip van de dag: voor/na het ontbijt, voor/na het diner, voor het naar bed gaan. Integreer ‘deze ontspanningsminuten’ in je dagelijkse dagritme en maak daar een vast en terugkomend ritueel van. Ēn laat je daarbij door niets en niemand storen.
• Overweeg, voor je rust, ook eens een creatieve hobby.
• Roep, om te voorkomen dat je ongewenste gedachten oproept, positieve beelden op. Visualiseer positieve vakantie-, ervarings- en genietmomenten en houd deze vast.
Meer zelfvertrouwen
• Wees je bewust van je positieve eigenschappen. Noteer dagelijks minstens één positieve gedachte over jezelf en/of iets waarop je trots bent. Hanteer één daarvan als strijdkreet/stelling van de dag.
• Lees al je lofbetuigingen één keer per week nog eens goed door. Doe dit net zo lang totdat je heilig gelooft in je eigen kwaliteiten.
• Weerzet je elke keer weer tegen mindere gevoelens die boven komen drijven, door ze consequent positief te herformuleren. Zie het als een uitdaging om mooie stellingen te formuleren en zet ze op papier.
• Noteer ook al je positieve kwaliteiten. Daarbij kun je je familie en vertrouwde vrienden vragen wat ze zo in jou waarderen, welke positieve eigenschappen ze aan jou verbinden.
Realiseer je dat jij uniek bent. En dat wat anderen doen/kunnen/hebben niet relevant is. Het gaat om jou, om hoe jij het beste in je leven kunt staan. Hoe, dat is voor iedereen verschillend. Kijk en doe daarom ‘alleen’ die dingen waar jij blij en gelukkig van wordt!