De vraag
Wie ben ik?
Beste Lex,
Het is erg verwarrend, mijn karakter is erg tegenstrijdig, alhoewel ik ook nog echt zoekende ben naar mijn identiteit. Ik heb anorexia en daarin gaat het nu een stuk beter, maar achterliggende problemen komen nu juist naar voren.
Ik wil mezelf kunnen zijn, want ik heb het gevoel dat ik overal heel anders doe, en dat ik geen identiteit heb. Gaat dit vanzelf of kun je daar dingen mee oefenen? Ik wil graag assertiever worden maar het lukt me niet. Ik ben alleen maar bezig met: wat zou die ander denken? Denkt die nu niet zo over mij? dan moet ik me maar aanpassen zodat hij/zij niet zo over mij denkt. Trekt die nu niet die conclusie? Wat als ik zo doe? Ben ik dan mezelf?
Zo gaat het heel de dag door in mijn hoofd. Ik word er gek van en ik zou wel eens duidelijkheid willen, wie ik ben, waar ik voor sta, mijn mening duidelijk geven en voor mezelf opkomen… maar op de een of andere manier pas ik me telkens aan een ander aan en weet ik niet meer wat ik zelf nou wil.
Groeten van Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Goed van je dat je de anorexia onder controle begint te krijgen. Maar er is kennelijk nog meer aan de hand. Je schrijft dat je vrijwel constant op zoek bent naar wie je bent, wat je wilt en wat je mening is over alles wat je tegenkomt in het leven. En je bent steeds maar bezig met wat de buitenwereld over jou denkt. Doodvermoeiend.
Ik kan me voorstellen dat je het heel erg druk hebt in je hoofd…..
Je schrijft niet wat je leeftijd is. Op zich is dat wel een belangrijk gegeven. Het zoeken naar eigen identiteit is een vanzelfsprekend proces tussen pakweg 12 en 25 jaar. Niet altijd even leuk, maar noodzakelijk. Dus niet iets om je erg ongerust over te maken als je in die leeftijdscategorie valt.
Aan de andere kant: waarom zou je het jezelf niet gemakkelijker maken. Waarom zou je dat moeizame proces van het vinden van je identiteit in je eentje doormaken. Ik raad je aan eens te gaan praten met een psycholoog of psychotherapeut. Die jou kan helpen met duidelijk krijgen wat je wilt en je helpen om meer assertief te worden. De beste manier om nu voor jezelf op te komen is het niet alleen te willen doen….
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl