De vraag
Ik denk dat mijn vriendin aseksueel is
Hallo Sylvia,
Ik heb sinds vijf maanden een relatie met mijn vriendin. We hebben alleen de eerste maand seks gehad, en toen vertelde ze mij dat ze nog nooit seksueel opgewonden is geweest.
Ze heeft nooit fantasieën of wat dan ook. Ze denkt zelf dat ze aseksueel is. Wat is aseksueel zijn? Bestaat dit echt? waar kunnen we terecht om hulp te krijgen? Ze heeft geen slechte ervaringen op seksueel gebied, maar heeft nooit die gevoelens gehad. Ik ben zelf verpleegkundige: zou ze bepaalde hormonen missen? Kun je mij a.u.b. adviseren? Ik weet me geen raad hiermee.
Groeten van Anna

Het advies
Hallo Anna,
Aseksualiteit is geen ongewoon verschijnsel. Op www.asexuality.org kun je je meer lezen over de betekenis van aseksualiteit en je verdiepen in hoe het is om aseksueel te zijn. Het schijnt inderdaad te maken te hebben met hormonen.
Ik raad jullie aan om naar de huisarts te gaan of direct een afspraak te maken met een gynaecoloog of seksuoloog om het medische aspect ervan te laten onderzoeken. Als jouw vriendin dat wil uiteraard. Want met aseksualiteit valt natuurlijk voor haar zelf goed te leven.
Omgaan met aseksualiteit als partner
Het omgaan met de emoties van haar partner is natuurlijk een ander verhaal. Want jij hebt natuurlijk wel die behoefte om op die manier jouw liefde te uiten. Wees daar open over zonder dat jouw vriendin het gevoel krijgt dat ze moet of dat ze iets verkeerd doet! Want dan wordt het een negatief verhaal en komen jullie in een negatieve spiraal.
Kijk of je kunt accepteren dat jullie minder vaak of helemaal geen liefde bedrijven. Haar aseksualiteit zegt namelijk niets over haar liefde voor jou. Ze houdt nog steeds even veel van je, ze uit het alleen zonder seks. Kijk naar wat de relatie je wel biedt. En als blijkt dat het je niet lukt en het uiten van jouw seksualiteit toch heel belangrijk voor je is, zul je misschien toch, hoe pijnlijk ook, de relatie moeten verbreken! Meer kijken naar jezelf dus, of jij ermee kan leven dat je vriendin aseksueel is, in plaats van of zij kan veranderen!
Groetjes
Sylvia