De vraag
Ik ben vaak woedend op mezelf
Een parkeerboete, een afwijzing voor een sollicitatie… Negatieve dingen die me overkomen, kan ik niet loslaten. Ik ben dan woedend op mezelf omdat ik dom of nalatig was. Ik slaap slecht en voel me fysiek brak. Het is vooral een vernederd gevoel wat me dwarszit. Het is heel ongezond, dat weet ik wel, maar het lukt me gewoon niet om te relativeren in plaats mezelf zo te pijnigen.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Je worsteling is heel herkenbaar. Het is een uitdaging om te leren leven met het feit dat je – zoals iedereen – feilbaar bent. Bovendien is piekeren over je ‘fouten’ een gewoonte geworden.
Als je boos blijft reageren op een gewoonte, verleng en verdiep je deze alleen maar. En je boosheid heeft tot nu toe niet geleid tot minder piekeren, toch? Daar zit een kantelpunt. Het is tijd om zachter te gaan reageren op het piekeren zodat er ruimte ontstaat om objectiever naar je gedachten te kijken.
Hoe je dat doet? Je schrijft dat je je gedachten probeert te relativeren en je hebt al ervaren dat dat niet werkt. Maak liever je piekergedachten minder belangrijk. Als je er minder bovenop zit, zul je merken dat ze komen, maar ook vanzelf weer gaan. Net als emoties.
Positieve affirmaties kunnen je helpen bij het afstand nemen van je piekergedachten. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf: ‘Ik ben veel meer dan alleen mijn gedachten’, ‘Mijn waarde is onafhankelijk van de fouten die ik maak’, ‘Ik moet fouten maken als ik wil leren’, of: ‘Ik mag loslaten en mijn aandacht verleggen’.
Tenslotte: vergeet je lichaam niet. Bewegen en ontspannen, terwijl je openstaat voor die ervaring, verfrist je brein. Het is een onontbeerlijke vorm van zelfzorg.