De vraag
Hoe leer ik van tussendoortjes af te blijven?
Hallo Tatjana,
Ik heb snel de neiging om tussen de maaltijden door naar de snoeptrommel te grijpen. Terwijl ik helemaal geen honger heb. Toch doe ik het. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan.
Met vriendelijke groet,
A.

Het advies
Beste A.,
Er zijn verschillende opties om met je neiging tussendoor te snoepen om te gaan.
Train je zelfcontrole. Het is net als met het trainen van spieren: hoe vaker je oefent met weerstand bieden aan verleidingen, hoe beter je erin wordt. Beloon jezelf elke keer dat het je lukt – ook een compliment voor jezelf werkt al.
Als je een externe eter bent: leid jezelf af. Maak de verleidingskans zo klein mogelijk. Als de snoeppot twee meter verderop staat, in plaats van op je bureau, eet je gemiddeld zeven snoepjes op een dag minder – blijkt uit onderzoek. Nog beter is natuurlijk überhaupt geen snoeppot in de buurt te hebben. Bij feestjes: ga niet in de buurt van de hapjes zitten. Bij het boodschappen doen: ga NOOIT met honger de winkel in. En maak vooraf een boodschappenlijstje (met daarop wortels en komkommers voor de tussendoortjes), en houd je daaraan.
Als je een emotionele eter bent: vraag je eens af wat die tussendoortjes voor je betekenen. Vind je dat je ze verdiend hebt? Waarom? Kun je jezelf ook op een andere manier belonen? Of troost je jezelf ermee? Waarom moet je getroost worden? Wat kun je doen om je verdriet te verwerken – anders dan eten?
In de online training Denk je slank vind je nog veel meer tips om beter met zowel extern als emotioneel eten om te gaan. Succes!
Groet, Tatjana van Strien
Psycholoog Tatjana van Strien, van de Radboud Universiteit Nijmegen, is deskundige op het gebied van overgewicht, eetgedrag en afvallen. Neem een kijkje op haar site.