De vraag
Hoe krijg ik mijn doel helder voor ogen?
Hallo Arjan,
Ik wil van alles, maar niets lukt echt of ik weet niet waar ik moet beginnen en dan zet ik het idee weer aan de kant (opleiding, werk, reizen). Vaak is geldgebrek de reden om iets niet te doen. Misschien wil ik teveel tegelijk. Hoe kan ik dit beter aanpakken?
Vriendelijke groet,
Dolly

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Beste Dolly,
Het begint met prioriteiten stellen. Allereerst kun je van de verschillende dingen waar je aan wilt beginnen de verschillende overwegingen in kaart brengen. Wat zijn de verschillende voor- en nadelen? Voor jezelf? En voor anderen die belangrijk voor je zijn, zoals familie en vrienden?
En bedenk dat we als mensen vaak dezelfde fouten maken als we nadenken over de keuzemogelijkheden die we hebben.
1. We letten vaak alleen op de opvallende kenmerken en besteden minder aandacht aan belangrijke maar minder opvallende details. De auto moet er leuk uitzien en we vergeten eerder naar brandstofverbruik te kijken;
2. Ook zijn we geneigd om meer in de korte termijn dan lange termijn te denken. De auto is voordelig (korte termijn voordeel), maar gaat minder langer mee (lange termijn nadeel);
3. Ook denken we eerder aan wat het voor ons betekent dan wat het voor anderen betekent die ook belangrijk voor ons zijn, zoals gezin, familie, collega’s en vrienden. Ik vind de auto leuk, maar misschien vinden ze het thuis maar een lelijke auto en wil niemand erin rijden.
Het is ook goed om hier met anderen over te praten. Misschien zie je wel iets over het hoofd.
Als je de verschillende voor- en nadelen goed in kaart brengt krijg je een beter overzicht over wat je allemaal wilt en wat belangrijk voor je is. In de mini-training wordt hier ook aandacht aan besteed.
Vriendelijke groet,
Arjan van Dam