De vraag
Gevoelig voor kortetermijnbeloningen
Hai Tanja,
Qua uitstellen ben ik een ramp. Om mijn opleiding af te kunnen ronden diende ik twee maanden geleden een stageverslag in te leveren, maar ik ben er nog steeds niet mee begonnen. Zelfs op dit moment zou ik ermee bezig moeten zijn, maar nee. En ja, ik wil het wel graag halen want ik wil volgend leerjaar aan iets nieuws beginnen. Ik snij mezelf dus gigantisch in mijn vingers. Maar ondanks dat inzicht gebeurt er niets.
Het is vrij veel werk wat ik nog moet doen, maar niet onoverkomelijk. Maar ik dóe het niet. Ik doe wel andere dingen die ook energie/tijd kosten. Gisteren had een vriendin mijn hulp nodig met een folder. Hele middag druk bezig geweest, zonder enige afleiding, met als resultaat een goede folder en een onaangeroerd stageverslag. En ik heb het niet alleen hiermee. Dit beheerst mijn hele leven.
Het begon al op de basisschool. Ik deed nagenoeg niets waardoor ik op de havo terecht kwam. Daar hetzelfde verhaal waardoor ik op de mavo kwam. Dat -met niets doen- gehaald en ik kon naar het mbo. En daar doe ik nu al 4,5 jaar over een driejarige opleiding. Oorspronkelijk ben ik op niveau vier begonnen maar afgezakt naar niveau drie vanwege het uitstelgedrag. Waardoor ik mezelf wederom in mijn vingers, onderhand polsen, snijd aangezien ik mezelf nog eens op het hbo/wo terug wilde zien. Maar die deur gooi ik het komende jaar dus ook weer dicht.
Mijn inziens ligt dit niet aan mijn intellect, dom ben ik niet, wat het des te frustrerender maakt. Als je immers intelligent genoeg bent om de oorzaak in te zien dan ben je toch ook intelligent genoeg om er iets mee te doen? Uiteraard heeft dit niet enkel betrekking op school. Post blijft ook rustig een week of twee liggen. Afspraken stel ik uit. ToDo lijstjes worden pas aangepakt na 30-40 items. Goed. Volgens mij voel je wel aan waar dit heengaat.
Help?
Groeten van Fingeertje

Het advies
Beste Fingeertje,
Zo te horen heb je inderdaad behoorlijk last van je eigen uitstelgedrag. Kennelijk ben je gevoelig voor allerlei korte-termijn verleidingen, die ten koste gaan van je langere termijn projecten. Daar hebben we overigens allemaal wel eens last van, korte termijn-projecten leveren nu eenmaal eerder een gevoel van voldoening op. Je geeft zelf al aan dat alleen inzicht hebben daarin niet helpt, helaas. Ik ben wel benieuwd hoe jij jezelf kennelijk wel aan het werk kunt zetten als het om zo’n folder gaat?! Wat doe je dan anders of wat is er dan anders, waardoor op zo’n moment , zonder enige afleiding, wel aan het werk kunt? Kennelijk heb je het wel in je, om zonder afleiding aan de slag te gaan; hoe krijg je dat in zo’n geval voor elkaar?
Verder is het misschien goed om te onderzoeken wat jouw ideeën zijn over het werk, waardoor je het voor je uitschuift. Wacht je op ‘zin’ of inspiratie? In zo’n geval kan het 5-minuten plan uitkomst bieden: je plant dan in de komende week een paar keer 5 minuten in, waarin je besluit om met een bepaald karwei aan de slag te gaan – los van hoe je je voelt! (dus of je nu moe bent, of geen zin hebt, of je ziek voelt, je gaat toch aan de slag). Na die 5 minuten mag je besluiten ermee te stoppen. Het kan ook zijn dat je, nu de eerste ‘hobbel’ eenmaal is genomen, er nog 5 minuten aan wilt plakken. Dit idee klinkt heel eenvoudig maar kan goed werken wanneer je vooral moeite hebt om te beginnen aan een taak. Verder is het misschien goed om je te realiseren dat je absoluut niet aan de slag moet, maar dat jij de keuze hebt. Je kunt ervoor kiezen om aan iets te gaan werken, of om iets anders te doen (en in beide gevallen heeft dat zo zijn consequenties).
Wellicht spelen ook hele andere dingen een rol? Daarvoor heb ik niet voldoende informatie, maar zou bijvoorbeeld faalangst een rol kunnen spelen? De angst om dingen niet goed genoeg te doen? Dan zou je uitstelgedrag een vorm van vermijding kunnen zijn.
groeten,
Tanja van Essen
Tanja van Essen studeerde af als persoonlijksheidspsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij begeleidt RUG-studenten en geeft workshops aan bijvoorbeeld docenten en studieadviseurs in het kader van bijscholing en verdere professionalisering.