De vraag
Faalangst op de tennisbaan
Beste Jolet
Bij tennistoernooien en trainingen speel ik super, maar bij competitiewedstrijden gaat het altijd fout. Op de een of andere manier blokkeer ik, en dan durf ik niet meer. Terwijl ik weet dat ik de tegenpartij kan verslaan. Bij de volgende wedstrijd loop ik dan over van de zenuwen, omdat ik bang ben weer te blokkeren en mijn teamgenoten weer te laten zitten. Hoe zet ik de knop om?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Een cognitieve aanpak werkt het beste. Richt u op uw gedachten vóór en tijdens de wedstrijd. Neem de destructieve gedachten – ‘Je zult zien dat ik weer…’ – en vervang ze door constructieve gedachten, zoals: ‘Ik weet dat ik het kan’. Gebruik uw verbeeldingskracht om te visualiseren hoe u soepel en trefzeker tennist en draai dat filmpje in uw gedachten af. Zoek lichamelijke ontspanning door buikademhaling of spierontspanningsoefeningen. Verdring uw angst om te blokkeren niet, u kunt hem beter relativeren. Verliezen in een tenniscompetitie is toch geen halszaak? Waarom zou u per se moeten winnen?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, december 2005