De vraag
Hoe kan ik mijn plezier in het leven terugvinden?
Sinds een aantal jaar heb ik het gevoel niet meer echt mezelf te zijn. Op de werkvloer heb ik minder vertrouwen, en thuis (en ook op het werk) heb ik het gevoel dat ik niet echt meer kan genieten. Ik heb mijn humor voor een groot deel verloren en ervaar weinig positieve emoties.
Op zakelijk gebied is er een paar maal na een jaar afscheid van me genomen. Uiteindelijk zijn werkgevers vaak niet helemaal tevreden over me. De laatste keer dat dit me overkwam (circa drie maanden geleden) is dit eigenlijk een selffulfilling prophecy geworden. Een aantal maanden voor het verstrijken van de termijn van het jaarcontract ging ik slechter slapen en functioneren, wat me uiteindelijk noodlottig is geworden.
Nu ben ik een maand geleden weer in een nieuwe functie gestart en heb ik het gevoel dat ik zaken radicaal moet veranderen. Ik weet dat ik deze gedachten over mijn functioneren en wie ik ben in mijn eigen hoofd creëer, maar blijkbaar weet ik dit nog niet te veranderen. Ik zou graag mezelf weer zijn en met heel veel plezier in het leven staan. Nu ben ik meer met mijn zorgen bezig en aan het overleven. Echt ontspannen lukt me vaak niet. Dit laatste heb ik overigens altijd al lastig gevonden.
Inmiddels heb ik tien jaar een relatie met een vrouw van wie ik veel hou. Maar de vreugde en de band die wij hadden is heel normaal geworden en zal ook weer nieuw leven ingeblazen moeten worden. Uiteraard zal ik dit allemaal zelf moeten doen maar een steuntje in de rug zal hier ook welkom bij zijn. Op sportief gebied heb ik het voornemen opgepakt om weer twee à drie maal per week te gaan sporten. Ik ben een paar kilo te zwaar en voel me niet tevreden hierover. Heeft u (concrete) tips die wellicht helpen – hoe word ik weer mezelf?

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Het zal je moeite hebben gekost deze vraag te stellen en in ieder geval mijn compliment dat je de zaken serieus op een rij hebt gezet. Het onder ogen zien van het probleem is een goed begin.
‘Hoe word ik weer mezelf?’ – dit helpt (waarschijnlijk) niet
Terecht zeg je dat piekeren over een slechte afloop van je nieuwe baan geen zoden aan de dijk zet. Je zegt: ‘Ik zou graag mezelf zijn en weer met heel veel plezier in het leven staan.’ Deze wensen kun je het beste loslaten, want je hebt er geen directe invloed op. Je voelt alleen maar je machteloosheid toenemen als het weer niet lukt.
‘Hoe word ik weer mezelf?’ – dit helpt (wellicht) wel
Er zijn een aantal dingen die je kunt veranderen om je beter te voelen:
• Stel voor jezelf concrete doelen en houd je eraan;
• Voor privé: onderneem iets verrassends, geef je bijvoorbeeld op voor een duikcursus, al dan niet samen met je vrouw. Ter voorbereiding moet die conditie van je wel omhoog en val je vanzelf af;
• Wat je werk betreft: zoek één werkkwestie die je kunt verbeteren;
• Humor is iets spontaans, daar heb je niet zoveel invloed op. Wel kun je vertellen over een film waarvan je hebt genoten of over een grappige tentoonstelling die je net hebt gezien.
Verwacht niet dat je een vast contract krijgt, ook daar heb je weinig invloed op. Blijf aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt, doe eventueel een stapje extra door met een nieuwe opleiding te starten.
Succes!