De vraag
Hoe kan ik mezelf overtuigen dat ik goed ben zoals ik ben?
Geachte heer Jansen,
Ik maak me vaak druk over wat anderen van me denken. Nu probeer ik wel de ‘self-fulfilling prophecy cirkel te doorbreken door andere ‘overtuigingen’ aan mezelf te vertellen, maar er is geen enkel zinnetje dat ik ook echt geloof.
Zinnen als: ’Ik mag er zijn’ etc. dringen niet echt tot me door. Heeft u een tip hoe ik mezelf toch beter kan overtuigen dat wat ik doe en wie ik ben, de moeite waard is’?
Groet,
Viola

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Beste Viola,
Het lijkt wel alsof je jezelf moet overtuigen van iets waar je eigenlijk helemaal niet in gelooft, alsof je jezelf wijs moet maken dat een appel een peer is. Mijn wedervraag is: ‘Waarom zou je jezelf moeten overtuigen van het feit dat je goed bent zoals je bent?’
Het klinkt heel positief, die peptalk naar jezelf toe, maar er schuilt ook iets negatiefs in. Vinden dat je goed moet zijn betekent dus ook dat je van jezelf niet slecht mag zijn! En dus is het vooral de vraag waarom je vindt dat je zo streng moet zijn naar jezelf toe. Het zou mij niets verbazen als je (zoals zovelen) bent opgevoed met strenge regels die zeggen dat je alles goed moet doen. Dit betekent in de praktijk dat je het nooit goed genoeg kunt doen. Misschien is de kern van je vraag dus wel: ‘Hoe kan ik mezelf accepteren zoals ik ben, mét al mijn goede én slechte kanten?’
De eerste stap is dus dat je de regel loslaat die zegt dat je het altijd goed moet doen en dat je altijd goed moet zijn. Zo werkt het nu eenmaal niet. We zijn allemaal mensen met goede en slechte kanten en we maken allemaal vroeg of laat fouten. Altijd goed willen zijn is dus een onmogelijk doel.
In plaats van dat je dus heel fanatiek gaat proberen om je eigen hoofd te overtuigen, kun je ook gaan onderzoeken hoe je wat aardiger kunt zijn naar jezelf toe. Mag jij bijvoorbeeld eigenlijk wel dingen van jezelf, of moet je van alles? Onderzoek eens hoe vaak je het woordje ‘moeten’ gebruikt. Misschien is de kern van het probleem namelijk wel dat je veel en veel te streng bent naar jezelf toe.
Jezelf overtuigen kan niet met woorden, wel met daden. Als je besluit dat je aardiger wilt worden naar jezelf toe, plan dan elke dag (letterlijk, in je agenda) acties in waardoor je meer eigenliefde creëert. Gun jezelf een dagje sauna of zonnebank, dat dure boek of die nieuwe film, zeg een afspraak af waar je uit verplichting naartoe moet en eet iedere week een keer je lievelingskostje.
Veel mensen snappen dit idee, maar komen niet aan de uitvoering toe. Neem geen genoegen met deze woorden, maar voeg zelf de daden toe. Succes!
Vriendelijke groet,
Gijs Jansen