De vraag
Hoe kan ik mijn vriend met automutilatie helpen?
Beste Jolet
Een zeventienjarige vriend van mij doet aan zelfpijniging. Hij bezat zichzelf, neemt zware pijnstillers en zegt dat hij de achttien niet meer haalt en dood wil. Ik wil hem steunen, maar weet niet hoe. Hij luistert wel, maar zegt dat niemand hem kan helpen. Toch wil ik dat proberen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Óf uw vriend is heel depressief en heeft professionele hulp nodig, óf hij heeft alleen een heel dramatische levensstijl maar zal zichzelf nooit kwaad doen. Welke verklaring de juiste is, kan ik helaas niet beoordelen. Op deze website kunt u samen meer informatie, begrip en therapie vinden: gripopjedip.nl.
U schrijft dat uw vriend naar u luistert. Geef hem uw warme aandacht, maar dring ook aan om hulp te zoeken. Bied aan om mee te gaan als hij aarzelt, of blijf ernaast zitten als hij belt voor een afspraak. Die eerste stap is vaak moeilijk. Het is goed dat u er voor hem bent, maar bedenk dat niemand een vriend kan helpen die niet geholpen wil worden.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, november 2007