De vraag
Hoe kan ik die getrouwde man loslaten?
Hallo Sylvia,
Mijn ex zag het na vijftien jaar niet meer zitten. Ik ben nu sinds een jaar single. Ik heb de scheiding goed verwerkt met behulp van een psycholoog. Maar ik heb sinds drie jaar ook gevoelens voor een getrouwde collega, dat is echter niet wederzijds. Deze gevoelens staan me in de weg om nieuwe contacten te leggen. Ik zoek als het ware kopieën van die collega.
Wat nu? Van baan veranderen is geen optie gezien mijn leeftijd (53) en de economische situatie en mogelijke veranderingen op het werk. Desondanks wordt het wel lastiger. Ik merk dat ik me nu tegen hem ga verzetten. Zo van: als hij de pest aan mij krijgt is het misschien makkelijker om mijn gevoelens los te laten. Maar pijn doet het wel. Heb je tips waar ik wat mee kan?
Groeten van Carola

Het advies
Hallo Carola,
Wat een pech! Heb je eindelijk je verdriet verwerkt en je horizon verbreedt, is het niet wederzijds. Weet je nog hoe je jouw verdriet hebt verwerkt na jouw scheiding? Dat zal nu ook vast goed werken! In ieder geval roept het bij mij ‘loslaten’ op. Hoe doe je dat: loslaten! Loslaten kun je als je weet dat je niet kunt verliezen. Maar deze man kun je eigenlijk niet verliezen, want je hebt hem niet gehad.
Nog een belangrijke vraag is: Wil je wel iemand die jou niet wil? Als je loslaat, dan kan iemand uit eigen beweging naar jou toekomen. Dat voelt … oneindig veel beter! Loslaten betekent meestromen in plaats van tegen de stroom inzwemmen. Kost erg veel energie en levert meestal geen vooruitgang op. Meestromen daarentegen kost geen energie en brengt je op plaatsen waar je misschien zelf nooit terecht zou zijn gekomen.
Kies voor iemand die graag met jou zijn leven wil delen, die je veel complimentjes geeft en het leuk vindt om met jou leuke dingen te gaan ondernemen. Blijf niet stilstaan bij iemand die dat allemaal niet wil. Zonde van je tijd! Laat los… je hebt niets te verliezen, eerder iets te winnen…
Dat je valt op kopieën van deze collega hoeft niet noodzakelijkerwijs verkeerd te zijn. Als ze maar wel verliefd zijn op jou! Dat zijn de mannen met wie je mee kunt drijven!
Sylvia van der Spek
Carola stuurde opnieuw een bericht. Lees hier deel van 2 van ‘Hoe kan ik die getrouwde man loslaten?