De vraag

Hoe heeft mijn dochter Engels leren lezen?

Beste Nadia,
Ik ben zeven jaar geleden met mijn dochter van Portugal naar Nederland verhuisd. Ik ben zelf Nederlandse en de vader is Engelsman. Wij spraken voornamelijk Engels thuis en als ik alleen met mijn dochter was sprak ik Nederlands met haar. Inmiddels spreekt ze zo’n twee keer per week Engels aan de telefoon met haar vader en oma en als ze in een vakantieperiode naar hen toegaat.

Ik merk dat ze op dit moment, ze is inmiddels 9,5 jaar, wat moeite heeft met omschakelen naar het Engels, maar ze leest verbazingwekkend goed in het Engels. Dit heb ik haar nooit geleerd en ze is te weinig bij haar vader om het van hem te kunnen leren. Ik vraag mij echt af hoe dit mogelijk is, want de woorden zien er (vergeleken met Nederlands) anders uit dan ze worden uitgesproken. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit werkt!

Vriendelijke groet,
Ellen

Het advies

Beste Ellen,
Een echte verklaring voor de goede Engelse leesvaardigheid van uw dochter kan ik u niet geven. U stelt terecht dat er in het Engels een flinke discrepantie bestaat tussen de uitspraak en de schrijfwijze van woorden. Het Engels heeft wat je noemt een ‘diepe orthografie’; het kent 40 klanken die op maar liefst 1120 verschillende wijzen geschreven kunnen worden! Ter vergelijking: de moderne Turkse spelling werd pas in 1928 ingevoerd (daarvóór gebruikt men het Arabische in plaats van het Latijnse schrift), en in het Turks bestaat dan ook een bijna perfecte één-op-één-relatie tussen klank en schrift. Het Nederlands neemt ten opzichte van het Engels en het Turks een middenpositie in.

Nu is het eigenlijk altijd zo dat er in de loop van de geschiedenis veranderingen optreden in het klankenstelsel van een taal, en dat de spelling die niet kan ‘bijbenen’. In welke mate en in welk tempo hier vervolgens met spellingswijzigingen op wordt gereageerd, hangt sterk af van de aard van de sprekers van die taal. En de Engelsen hebben niet voor niets de naam een conservatief volk te zijn. Zij streven het, evenmin als de Fransen, sterk na om een fonetisch geschreven taal te bezitten. Dat houdt in dat je veel Engelse woorden gewoon moet kennen, voordat je weet hoe ze uitgesproken worden.

Als ik het goed begrijp, heeft uw dochter van jongs af aan behoorlijk veel gesproken Engels gehoord. Daardoor is het aannemelijk dat ze een flinke passieve woordenschat in die taal heeft kunnen opbouwen. Oftewel: ze kan veel woorden verstaan. En die passieve woordenschat is bij het lezen nu juist het belangrijkst, omdat lezen, net als verstaan, een receptieve vaardigheid is. Belangrijker dan de zogenaamde actieve woordenschat, oftewel: hoeveel woorden ze zelf kan produceren als ze met iemand Engels praat. Als uw dochter veel woordbeelden snel kan herkennen als voor haar bekende woorden, dan wordt het goed mogelijk om de strekking van een tekst te volgen.

Het zou me overigens niet verbazen als uw dochter ook in het Nederlands een snelle lezer is, die het automatisch verklanken van leestekens snel onder de knie had? Veel plezier gewenst met uw snelle Engelse lezer; van deze vaardigheid zal ze in het voortgezet onderwijs en tijdens een vervolgstudie vast nog veel plezier hebben!

Hartelijke groet,
Nadia Eversteijn

 

Tweetalig opvoeden biedt veel voordelen, maar hoe dóe je het? Lees hier de vragen meertaligheidsexpert Nadia Eversteijn-Kluijtmans

Neem ook een kijkje op de volgende sites:

 

Meer weten over dit thema? Bekijk Hersenen
Deel dit artikel:
25 mei 2007 | Laatst gewijzigd op 23 februari 2020

Lees ook deze artikelen

‘Hier maakt het niet uit hoe ik eruitzie in zwempak’
Verhaal

‘Hier maakt het niet uit hoe ik eruitzie in zwempak’

Te dikke tieners vallen vaak buiten de groep, ze worden gepest en zijn onzeker. Op zomerkamp leren ze dat ze wél iets waard zijn.
Kinderverdriet: zo kun je het beste troosten
Branded content

Kinderverdriet: zo kun je het beste troosten

Groter worden gaat met vallen en opstaan. Dus ja, daar hoort ook af en toe een geschaafde knie én een traan bij. Een ‘kusje ero...
Joy Delima: ‘Ik liet over mijn grenzen gaan, ook fysiek’
Artikel

Joy Delima: ‘Ik liet over mijn grenzen gaan, ook fysiek’

Schrijven over haar moeizame relatie met seks en over het feit dat ze geen orgasme kon krijgen, bevrijdde Joy Delima van haar scha...
Joy Delima: ‘Ik liet over mijn grenzen gaan, ook fysiek’
Artikel

Joy Delima: ‘Ik liet over mijn grenzen gaan, ook fysiek’

Schrijven over haar moeizame relatie met seks en over het feit dat ze geen orgasme kon krijgen, bevrijdde Joy Delima van haar scha...
Met sprongen vooruit
Kort

Met sprongen vooruit

Kinderen leren beter als ze bewegen tijdens de lessen. Dat concluderen Nederlandse wetenschappers uit onderzoek naar de lesmethode...
Zeggen = onthouden
Kort

Zeggen = onthouden

Kleuters leren de namen van dingen stukken beter als u ze die laat zeggen, in plaats van ze alleen aan te wijzen of te benoemen. D...
Mijn dochter kan niet tegen kritiek
Advies

Mijn dochter kan niet tegen kritiek

Onze dochter (10) heb ik altijd gecomplimenteerd om haar inzet: ‘Daar heb je hard voor gewerkt’ of ‘De bomen op deze tekenin...
Lezen in twee alfabetten
Artikel

Lezen in twee alfabetten

'Wat schrijft u?', vroeg de tsjik. 'Gediggies, weet je wel.' 'Tjeem. Wat voor soort gedichtjes?' 'Infomaatsie, weet je wel. Zonder...
Spelletjes om je beter te leren voelen
Artikel

Spelletjes om je beter te leren voelen

Kinderen die hun eigen emoties kunnen (her)kennen, zijn empathischer, stressbestendiger, minder angstig, minder agressief en kunne...
Cursus opvoeden – Een steuntje in de rug
Artikel

Cursus opvoeden – Een steuntje in de rug

Kinderen grootbrengen is niet gemakkelijk: één op de vier ouders zit regelmatig met de handen in het haar. Toch volgen maar wein...
8353