De vraag
Hoe heeft mijn dochter Engels leren lezen?
Beste Nadia,
Ik ben zeven jaar geleden met mijn dochter van Portugal naar Nederland verhuisd. Ik ben zelf Nederlandse en de vader is Engelsman. Wij spraken voornamelijk Engels thuis en als ik alleen met mijn dochter was sprak ik Nederlands met haar. Inmiddels spreekt ze zo’n twee keer per week Engels aan de telefoon met haar vader en oma en als ze in een vakantieperiode naar hen toegaat.
Ik merk dat ze op dit moment, ze is inmiddels 9,5 jaar, wat moeite heeft met omschakelen naar het Engels, maar ze leest verbazingwekkend goed in het Engels. Dit heb ik haar nooit geleerd en ze is te weinig bij haar vader om het van hem te kunnen leren. Ik vraag mij echt af hoe dit mogelijk is, want de woorden zien er (vergeleken met Nederlands) anders uit dan ze worden uitgesproken. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit werkt!
Vriendelijke groet,
Ellen

Het advies
Beste Ellen,
Een echte verklaring voor de goede Engelse leesvaardigheid van uw dochter kan ik u niet geven. U stelt terecht dat er in het Engels een flinke discrepantie bestaat tussen de uitspraak en de schrijfwijze van woorden. Het Engels heeft wat je noemt een ‘diepe orthografie’; het kent 40 klanken die op maar liefst 1120 verschillende wijzen geschreven kunnen worden! Ter vergelijking: de moderne Turkse spelling werd pas in 1928 ingevoerd (daarvóór gebruikt men het Arabische in plaats van het Latijnse schrift), en in het Turks bestaat dan ook een bijna perfecte één-op-één-relatie tussen klank en schrift. Het Nederlands neemt ten opzichte van het Engels en het Turks een middenpositie in.
Nu is het eigenlijk altijd zo dat er in de loop van de geschiedenis veranderingen optreden in het klankenstelsel van een taal, en dat de spelling die niet kan ‘bijbenen’. In welke mate en in welk tempo hier vervolgens met spellingswijzigingen op wordt gereageerd, hangt sterk af van de aard van de sprekers van die taal. En de Engelsen hebben niet voor niets de naam een conservatief volk te zijn. Zij streven het, evenmin als de Fransen, sterk na om een fonetisch geschreven taal te bezitten. Dat houdt in dat je veel Engelse woorden gewoon moet kennen, voordat je weet hoe ze uitgesproken worden.
Als ik het goed begrijp, heeft uw dochter van jongs af aan behoorlijk veel gesproken Engels gehoord. Daardoor is het aannemelijk dat ze een flinke passieve woordenschat in die taal heeft kunnen opbouwen. Oftewel: ze kan veel woorden verstaan. En die passieve woordenschat is bij het lezen nu juist het belangrijkst, omdat lezen, net als verstaan, een receptieve vaardigheid is. Belangrijker dan de zogenaamde actieve woordenschat, oftewel: hoeveel woorden ze zelf kan produceren als ze met iemand Engels praat. Als uw dochter veel woordbeelden snel kan herkennen als voor haar bekende woorden, dan wordt het goed mogelijk om de strekking van een tekst te volgen.
Het zou me overigens niet verbazen als uw dochter ook in het Nederlands een snelle lezer is, die het automatisch verklanken van leestekens snel onder de knie had? Veel plezier gewenst met uw snelle Engelse lezer; van deze vaardigheid zal ze in het voortgezet onderwijs en tijdens een vervolgstudie vast nog veel plezier hebben!
Hartelijke groet,
Nadia Eversteijn
Tweetalig opvoeden biedt veel voordelen, maar hoe dóe je het? Lees hier de vragen meertaligheidsexpert Nadia Eversteijn-Kluijtmans
Neem ook een kijkje op de volgende sites: