Zeggen = onthouden

Kleuters leren de namen van dingen stukken beter als u ze die laat zeggen, in plaats van ze alleen aan te wijzen of te benoemen. Dat blijkt uit Israëlisch onderzoek.

De onderzoekers lieten vijfjarigen allerlei plaatjes zien. Soms benoemden zij de afgebeelde dingen, soms moesten de kinderen hardop het woord noemen. Na afloop konden de kinderen meer woordjes oplepelen als ze die zelf eerder hadden uitgesproken. Ook als ze plaatjes zagen van dingen die ze niet kenden, konden ze later beter het juiste plaatje aanwijzen als ze het woord niet alleen hadden gehoord, maar zelf hadden uitgesproken.

The production effect in memory, Journal of Child Language, september 2015
auteur

Marloes Blom

Tijdens mijn afstuderen viel ik even in voor de vorige redactie-assistente – en ben vervolgens niet meer weggegaan. Het is namelijk ontzettend leuk om een steentje bij te dragen aan de totstandkoming van Psychologie Magazine, niet in de laatste plaats omdat ik dat mag doen met zulke fijne collega’s.

» profiel van Marloes Blom

Dit vind je misschien ook interessant

Verhaal

Beter leren praten met de Hanencursus

In een peutergroep op een crèche zit gemiddeld één kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). ...

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Artikel

Zeven zinvolle zaterdagen

De zaterdag gaat meestal op aan hockeyles, huiswerk en kamer opruimen. Maar wat als je hem ook voor ...

Lees verder
Artikel

Deze week in ‘De Psycho Show’

Lees verder
Kort

Aandachtstraining helpt kleuters

Lees verder
Artikel

Drink wijn, ZING en maak gebaren

Lees verder
Advies

Dochter (4) is opeens steeds boos

Lees verder
Kort

Lastige eter heeft meer problemen

Lees verder
Test

Hoe gaat het met de taalontwikkeling van je kind?

Lees verder