De vraag
Hoe ga ik om met mijn ziekte en angst voor de dood?
Beste Fred,
Ik heb mij aardig staande kunnen houden in een veelbewogen leven. Was zelfverzekerd, had nog wel eens kritiek op mensen in mijn omgeving, maar ook van mezelf dacht ik dat het altijd beter kon. Maar gelukkig heb ik geweldige vrienden en we hebben een hechte band .
Maar nu ik ziek ben en weet dat het niet beter maar eerder slechter zal gaan, en afhankelijk van anderen zal worden, ben ik bang. Ik denk vaak aan de dood.
Hoe denk ik me nu sterk en zeker?
Groeten Franciska

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Hallo Franciska,
De technieken die in deze training worden uitgelegd zijn bedoeld voor mensen die steeds weer negatieve en verkeerde conclusies trekken over zichzelf en daardoor angstig of somber worden. Het is niet de bedoeling om reële gebeurtenissen weg te redeneren.
Dat zou wel heel arrogant zijn ten opzichte van het leven en de dood. Bovendien zou het ook niet lukken. Je geeft al aan dat je geweldige vrienden hebt. Dat is de belangrijkste bron om kracht uit te putten in tijden van grote tegenslag. Ik raad je dan ook aan om veel met je vrienden te praten over wat de ziekte en de naderende afhankelijkheid voor je betekent. Hier gaat het veel meer om het verwerken van je emoties en het leven in het hier en nu.
Veel sterkte,
Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.