De vraag
Doodsbang om te bevallen
Beste Jolet,
Mijn vriend en ik zijn bijna twee jaar samen. Over kinderen zijn we het niet eens. We zijn nog jong (negentien en achttien), maar er is toch al eens ruzie over geweest. Ik ben doodsbang voor alles wat met het ziekenhuis te maken heeft. Ik zou het een raar gevoel vinden om iets in mij te voelen groeien en het lijkt me nog erger om te moeten bevallen. We hebben afgesproken dat we geen kinderen nemen voor ons dertigste. Hij weet zeker dat hij ze heel graag wil. Ik zou hem zo graag kinderen geven, dat ik bereid ben in therapie te gaan voor mijn angsten, maar dat wil mijn vriend niet. Hij wil dat ik vanuit mezelf een kind wens. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is heel passend om in therapie te gaan als je last hebt van irreële angsten. Het probleem van uw angst zou ik willen losweken van de vraag of u kinderen wilt. Probeer dit te behandelen als twee aparte zaken. Uw vriend heeft gelijk: u moet pas aan kinderen beginnen als u ze écht wilt. Die beslissing kan makkelijk tien jaar vooruit worden geschoven. In de tussentijd zult u hopelijk door therapie beter met uw angsten leren omgaan. Pas als u geen angst meer hebt, kunt u weloverwogen beslissen of u een gezin wilt of niet. Wees intussen niet bang voor ruzie – die hoort bij elke goede relatie!