De vraag
Ik wil op vakantie, maar ik durf niet
Beste Ursela,
Ik vind veel dingen eng. Ook dingen die ik leuk vind, zoals op vakantie gaan. Ik zou zo graag een flinke vrouw worden: hoe ga ik dat eens aanpakken?
Groeten van Liesbeth

Het advies
Beste Liesbeth,
Wat vervelend zeg dat vrees jouw leven regeert. Je zegt dat je veel dingen eng vindt. En dat zelfs over de leuke dingen een zweem van angst ligt.
Omdat er zoveel soorten angst bestaan – angst voor de auto, het vliegtuig, de tandarts, groepen mensen, voor verlies – en het mij wenselijk lijkt te achterhalen hoe deze angsten (of mogelijk een gevoel van verlegenheid/onzekerheid) zijn ontstaan, zou ik vandaag nog de stap naar je huisarts zetten. Met hem/haar kun je dieper ingaan op jouw gevoelens van beklemming, waarna je mogelijk technieken aangereikt krijgt om te leren hoe je het beste met de emotionele oorzaken van jouw kwellingen kunt omgaan.
Liesbeth, met jouw oproep tot flinkheid ben je al een eind op de goede weg om jouw angsten te overmeesteren. Nu nog de juiste aanpak, dan kun jij ook weer met een blij en ontvankelijk gemoed de zomerklokken inluiden.