De vraag
Hoe ga ik om met agressief gedrag?
Geachte heer Matthys,
Hoe ga je met agressieve kinderen c.q. volwassen om? Ik heb de neiging om te blokkeren, omdat ik een hekel heb aan geweld.
groetjes ADH

Het advies
Beste ADH,
Uw vraag heeft betrekking op onze algemene houding tegenover agressie. De meeste mensen hebben een hekel aan agressief gedrag. Gelukkig maar. Maar die weerzin kan leiden tot blokkeren of verlamd raken. Dit is begrijpelijk, maar agressie hoort nou eenmaal bij het leven en waar het kinderen betreft is het aan ons, volwassenen, om kinderen agressief gedrag af te leren en alternatief gedrag aan te reiken. Dus een actieve opstelling tegenover agressief gedrag van kinderen is wel gepast.
Vriendelijke groet,
Walter Matthys
Walter Matthys is hoogleraar agressie bij kinderen aan de Universiteit van Utrecht.