De vraag
Hoe doorbreek ik de cirkel van opkroppen en ontploffen?
Ik zit met een probleem(pje). Ik heb veel meegemaakt in mijn leven en ik heb het grootste deel allang verwerkt.
Ik heb wel nog steeds van die rare buien. Ik krop alles op en dan plof ik ineens. Ik voel me te onzeker om alles te zeggen wat me dwars zit, volgens mij omdat ik niet ontevreden wil over komen.
Mijn vriend is heel lief en wat dat betreft ook heel geduldig, maar ik snap zelf gewoon niet waarom ik niet kan zeggen wat ik wil en waarom ik iedere keer zo een drama moet veroorzaken…

Het advies
Fijn om te horen dat je het grootste deel van datgene wat je in je leven hebt meegemaakt verwerkt hebt. Als je nu ook nog dat ‘opkroppen’ en dat ‘ontploffen’ onder controle zou krijgen, dan zou dat voor jou een prettige verbetering zijn, begrijp ik. Maar hoe krijg je dat nu voor elkaar?
Je geeft aan dat je je te onzeker voelt om alles te zeggen wat je dwars zit, volgens eigen zeggen omdat je niet ontevreden wilt overkomen. Een gevoel dat je waarschijnlijk niet een-twee-drie kwijtraakt, ook al roep ik nog zo hard dat je ‘alles’ tegen je vriend ‘moet’ kunnen zeggen. Want dat laatste, dat weet je natuurlijk zelf ook wel. Wat kunnen we dan ook het beste doen?
Op termijn zou het voor jezelf erg goed zijn, als je aan je onzekerheidsgevoelens zou gaan werken. Als je meer zelfvertrouwen zou krijgen en je je meer assertief durft op te stellen. Je zou daarvoor een cursus kunnen volgen, met een professional kunnen praten en ook eens mijn adviezen kunnen doorlezen die ik Cynthia, Patrick, Maria, Yvonne, An, Mereltje, Babette, Kim, Angelique en Merché heb gegeven. Daarnaast zou je voor nu het volgende kunnen uittesten.
• Schrijf op wat jou dwars zit en waarom dat zo is.
• Laat je vriend je notities lezen.
• Praat daar samen over.
• Breng je opgekropte gevoelens persoonlijk onder woorden, als je er eenmaal aan gewend bent om met je vriend datgene te bespreken wat jou hindert.
Suzanne, wees er op gespitst als je weer eens iets opkropt. Mocht je een ‘ontploffing’ voelen aankomen, doe dan eerst een (buik)ademhalingsoefening voordat je je vriend jouw notities laat lezen/voordat je met je vriend over je gevoelens praat. Wees niet te streng voor jezelf. Met geduld en enige oefening zul je stapje voor stapje succes boeken. Let maar eens op!