De vraag
Hoe bereid ik mijn presentatie voor?
Beste mevrouw van Aken,
Over enige tijd moet ik mijn scriptie verdedigen en presenteren. Ik ben kraamverzorgende in opleiding en ik ben 46 jaar. Hoe kan ik me hiervoor het beste voorbereiden en hoe moet ik het aanpakken? Hoe voorkom ik dat ik zenuwachtig word?
met vriendelijke groet, Magda

Het advies
Beste Magda,
Allereerst ….ik hoop dat ik op tijd ben met mijn ondersteuning. Ik ben net terug van de herfstvakantie met gezin dus vandaar dat je even op mijn antwoord hebt moeten wachten.
Ok, daar gaan we … het is belangrijk dat je allereerst tegen jezelf zegt dat je scriptie verdedigen spannend mag zijn en dit ook werkelijk accepteert. ‘Ja het mag spannend zijn!, want alles wat als nieuw is of weer als iets nieuws voelt mag spannend zijn’. Een verhaal vertellen heb je vast wel eens eerder gedaan, nu gaat het om de inhoud van je scriptie en weegt het alleen wat zwaarder voor je, maar laat het niet te zwaar wegen … dat gaat zich tegen je keren. Je doet wat in je mars ligt en vertrouw op je kunnen en waar je allemaal voor geleerd hebt.
Verder is het fysiek fijn als je je voeten stevig op de grond houdt … als een magneet. Natuurlijk mag je van je plek komen, maar voel de zwaartekracht in je lijf en blijf rustig stil staan als je onrust voelt opkomen. Voel maar wat zwaartekracht met je doet als je hardop oefent.
En blijf vooral doorademen, op momenten van punten, denkpauzes, voegwoorden (erna of ervoor). Dit geeft rust en ontspanning, bovendien blijf je door de optimale zuurstof toevoer naar je hersenen alert en geconcentreerd en behoud je gestructureerde en creatieve gedachten. Ook zal je door voldoende adempauzes gemakkelijker duidelijk blijven praten. Gooi vooral niet met teveel volume je stem als het ware weg, want dat kost teveel aan energie; geef stem op een ontspannen en actieve manier. Oefen dit thuis. Praat hardop tegen de lamp, een schilderij of wat dan ook … en voel hoeveel energie het kost als je te hard gaat praten.
Je inhoud voorbereiden, betekent stilstaan bij wat jij als luisteraar interessant zou vinden om te horen. Feiten alleen, zijn niet interessant om naar te luisteren, voorbeelden, dus het beeldend maken wel. Ga eerst je gehele inhoud als een brainwave op papier zetten, vervolgens gooi je alle inhoud door de trechter … dit houdt in dat je alles onderstreept wat jijzelf en als luisteraar echt belangrijk vind. Laat het overige los.
Dat verdeel je als het ware in drie hoofdzaken. Bijvoorbeeld A)= over het verleden, B)= over het heden, en C)=over de toekomst. Zo heeft jouw inhoud van je scriptie ook drie hoofdzaken. Beperk je tot deze drie hoofdzaken zodat het overzichtelijk blijft … en natuurlijk kan iedere hoofdzaak maximaal drie subzaken bevatten. Het magische getal van drie werkt … probeer maar. Onthoud goed, zeg meer met minder woorden; het zijn niet de woorden, maar hoe je jezelf neerzet en je verhaal vertelt.
Ga geen presentator of verteller spelen. Vertel alsof je je vriend of vriendin een verhaal vertelt en neem je tijd hiervoor … voel en weet dat het waardevol is wat je te vertellen hebt. Als het mag, laat dan je voorbereidende tekst op maximaal een A4tje voor je liggen, waar je alleen steekwoorden of korte samenvattende zinnen bij je drie hoofdzaken en de subzaken hebt staan. Dit mag je dan gebruiken ter ondersteuning.
Vertrouw op de rest, jij hebt per slot van rekening de scriptie geschreven, dus alles zit in jouw ‘computer’ en komt naar boven wanneer jij dit wenst, zolang je maar blijft doorademen en vertrouwen; ook bij iedere vraag die jou naar aanleiding van jouw scriptie gesteld kan worden, want jij weet de antwoorden en als je iets echt niet weet, mag je dit ook zeggen en dit kan misschien interessant zijn om er nog eens op een later moment op terug te komen :-).
Ik wens je heel veel succes en … ook heel veel plezier, want je zult merken … het gaat je lukken en je gaat het leuk vinden.
Als ik je nog eens kan helpen, misschien leuk om een kijkje te nemen op mijn site voor een deelname aan mijn volgende DLPworkshop op maandag 15 december.
Met vriendelijke groet, Pauline
• Pauline van Aken is presentatietrainer, communicatiedeskundige, presentator en auteur van de boeken ‘Wat wil je nou eigenlijk zeggen’ en ‘Durf, leer en presenteer’;
Voor meer informatie over haar boeken en trainingen, neem een kijkje op haar website: www.paulinevanaken.nl