De vraag
Hoogbegaafde student kan niet plannen
Geachte mevrouw Hoogeveen,
Bij mij is al vroeg vastgesteld dat ik hoogbegaafd ben, gelukkig maar, daardoor konden mijn ouders mij goed begeleiden bij problemen op de lagere en middelbare school. Nu ik studeer loop ik tegen nieuwe problemen aan, vooral het niet hebben van een planning of een stok achter de deur zorgen voor problemen. Heeft u advies voor een hoogbegaafde student?
Groeten,
M.

Het advies
Beste M.,
Dit is een probleem dat wij vaker horen van studenten. Hoewel je het gevoel hebt dat je ouders je goed begeleid hebben op de basis- en middelbare school, wat ik niet zal ontkennen, lijkt het toch dat je te weinig geleerd hebt de juiste inspanning te leveren voor je resultaten. Dit is iets wat de meesten van je medestudenten al vanaf de basis- of in ieder geval middelbare school hebben moeten doen, en daardoor zijn ze er nu meer bedreven in. Het lijkt er op dat jij die vaardigheden nog moet leren.
Ik adviseer je daar hulp bij te zoeken. Dit kan bij je studieadviseur. Mocht daar weinig bekendheid zijn met betrekking tot hoogbegaafdheid (wat helaas nog steeds voorkomt), trek dan eens aan de bel bij het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek, dan kijken we of wij je kunnen helpen.
vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen
• Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek