De vraag
Concentratie en discipline zijn voor mijn puber erg moeilijk
Ik denk dat ik een hele herkenbare vraag  heb over mijn puberzoon van 14. Ik vind het erg moeilijk om om te gaan met zijn nonchalante en onverantwoordelijke gedrag richting school. Hij zit in 2 Havo, is dyslectisch (dat maakt het dus niet makkelijker) en vindt het nog steeds moeilijk (op de brugklas ook al) om zich te concentreren op en te disciplineren voor zijn werk voor school.
Op de basisschool ging het nog relatief makkelijk, maar nu zal hij toch ook moeten werken. Hij wil niet blijven zitten, maar ondanks het achter de broek zitten, op huiswerkbegeleiding en afspraken op school, blijft zijn gedrag, naar mijn idee, toch onder de maat. Het gaat wel beter dan voorheen, maar ik denk dat hij nu toch harder moet werken wil hij niet blijven zitten. School beaamt dit en zijn resultaten ook. Wat kan ik doen om hem dit te laten inzien? Ik gun hem zo (en ook mezelf) dat hij overgaat.

Het advies
Uit je vraag blijkt duidelijk bezorgdheid om de schoolprestaties van je zoon en ook dat je het allerbeste met hem voor hebt. Veel ouders van kinderen in deze leeftijd krijgen te maken met een periode van problemen met concentratie en discipline.
Wat goed dat je deze vraag stelt! Uit je brief maak ik op dat je zoon, ondanks zijn dyslexie nog nooit is blijven zitten en zich ook nu in twee havo redelijk weet te handhaven. Op zich is dat natuurlijk een hele mooie prestatie. Rond het 12e-13e levensjaar krijgen jongens te maken met de invloed van hormonen (bijv. testosteron). Dat kan zichtbare fysieke effecten hebben zoals  groeispurt, aanvang groei schaamhaar, jeugdpuistjes of baard in de keel maar het heeft ook voor jou onzichtbare effecten op bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersens.
Je kind is ineens heel sloom, komt ongeïnteresseerd over of slaapt het liefst een gat in de dag! Het puberlichaam wordt als het ware klaargemaakt voor volwassenheid. In deze periode zien we vaak dat kinderen meer afstand nemen van hun ouders en hun goedbedoelde advies niet willen aannemen. Van wat ik uit jouw brief kan afleiden is je zoon duidelijk aan zijn puberteit begonnen. Een uitdagende periode maar als je er een beetje voorbereid aan begint, valt het heus erg mee!
Belangrijk is om te weten dat hij mogelijk zelf soms ook niet helemaal begrijpt wat hem allemaal overkomt. Geef de moed niet te snel op.
Kijk of je samen voor de laatste weken een stappenplan kunt maken. Laat hem dat opstellen voor de vakken waar hij twijfelachtig voor staat. Zet dat plan op papier en zit hem vooral niet op de huid! Kijk met hem mee of het hem lukt om zich aan het plan te houden. Gaat het mis, stel dan samen het plan bij. De belangrijkste vraag is: hoe gaat het jou lukken om dit jaar over te gaan? En: Wat heb je van wie nodig?
Mocht je de wanhoop soms nabij zijn, zoek dan je heil bij andere ouders van puberende kinderen, zij hebben wellicht gouden tips! Meer informatie vind je ook in het boek ‘Het puberende brein’ van Eveline Crone en in ‘Slim maar’ van Peg Dawson. Beide boeken zijn echte aanraders!
Ik wens je alle goeds.