Slaaptips voor pubers

  • 227 woorden
  • leestijd is
  • 2 minuten
Tijdens de puberteit zijn we meer avondmens dan op enig ander moment in ons leven. Veel pubers klagen dan ook over slaaptekort. Toch is het volgens een internationaal onderzoekstrio niet zinnig als scholen structureel later beginnen.

Dat stellen ze op grond van een model dat voorspelt hoe veranderingen in ‘lichtconsumptie’ doorwerken in ons slaappatroon.
Het model voorspelt dat pubers maar kort zullen profiteren van een later schoolbegin. Ze blijven dan ’s avonds namelijk ook langer op – en doordat ze dan langer kunstlicht opvangen, verschuift hun hele ritme zó dat ze binnen vijf weken opnieuw moeite krijgen met opstaan.
Volgens de onderzoekers kun je als ‘avondpuber’ je energieprobleem veel beter aanpakken met een verandering van je lichtconsumptie:

  • Vang veel daglicht. Hoe vroeger op de dag je buiten komt en hoe langer je buiten bent, hoe beter. Ga daarom bij voorkeur op de fiets naar school en maak in de pauzes een wandeling. En: houd bij het huiswerk maken of gamen de gordijnen open!
  • Wees zuinig met kunstlicht. Lampen, tablet, smartphone; ze hebben ’s avonds allemaal tot gevolg dat je langer wakker blijft.
  • Ban licht uit je slaapkamer. Zelfs een wekkerlichtje kan je slaap al verstoren.
The effects of self-selected light-dark cycles and social constraint on human sleep and circadian timing, Scientific Reports, 27 maart 2017

Online workshop: Omgaan met pubers

Waarom is opvoeden van pubers zo ingewikkeld? Hoe maak je goede afspraken met je puber? En niet onbelangrijk: hoe houd je het gezellig thuis? Deze en andere vragen beantwoordt de bekende kinderpsycholoog en opvoedkundige Tischa Neve in een speciale online workshop voor puberouders. Meld je aan!

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Anne Pek

Gezondheid is zoveel meer dan niet ziek zijn. Het is ook lekker in je vel zitten, zin hebben in dingen, ermee kunnen omgaan als het even tegenzit. Als wetenschapsjournalist volg ik gretig het onderzoek naar alles wat ons geestelijke en fysieke welzijn beïnvloedt, en al sinds 2005 schrijf ik voor Psychologie Magazine over gezondheid in die brede zin.

» profiel van Anne Pek
  • Meer over

    Slapen

    Slaap geeft je lichaam rust en het lijkt erop dat het ook belangrijk is voor het functioneren van je geheugen. Als bonus krijg je er tijdens je slaap nog wat avonturen in de vorm van dromen bij. Maar wat als je de slaap maar niet kunt vatten?

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Zo stoppen je nachtmerries

Steeds dezelfde rotdroom, die maakt dat je je de hele dag een beetje raar voelt? Nederlandse onderzo...

Lees verder
Artikel

Checklist: Dit heb je nodig voor een tevreden leven

Met dit zelfonderzoek, opgesteld door Remo Largo, ga je op zoek naar de ‘fits’ en ‘misfits’ ...

Lees verder
Artikel

Voor jongens is het heftiger

Lees verder
Artikel

Ontspoorde pubers

Lees verder
Training

Beter slapen

Lees verder
Artikel

Waarom pubers gek zijn op gevaar: 5 dingen die je moet weten over het adolescente brein

Lees verder
Artikel

Onzekere puber is fictie

Lees verder
Artikel

‘Juist pubers hebben veel sturing nodig bij het leren’

Lees verder