De vraag
Help: mijn lichaam staat in de winterslaap-stand
Beste Jolet,
Het lijkt alsof mijn lichaam in de winterslaapstand is geraakt.
In de zomer sta ik graag ’s ochtends op, de zon lonkt. Maar nu ik ’s ochtends uit bed moet terwijl het nog donker is buiten, blijf ik liever liggen. In het weekend soms zelfs tot 12 uur, dan lees ik een krantje in bed of een boek. Maar het is niet zo dat ik me dan meer uitgerust voel.
Hoe blijf ik me ook in de wintermaanden fit voelen?
groetjes van Ellen

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste Ellen,
Er zijn meer mensen die zo’n winterslaapgevoel hebben. Het is geen slecht idee om er een beetje aan toe te geven en je leven in de winter enigszins aan te passen. Zo’n periode van verminderde activiteit kan de goede werking van een retraite hebben.
Lang in bed blijven liggen is misschien niet zo’n goed idee. Dat leidt vaak tot sufheid – jij merkte ook al dat je je dan niet meer uitgerust voelt. Het kan helpen om jezelf ’s morgens vroeg flink in het licht te zetten – liefst zonlicht, maar een felle lamp helpt ook. Doe het steeds rond dezelfde tijd. Dat licht helpt je lichaam om melatonine aan te maken, een stofje dat je dagelijkse ritme zodanig herstelt dat je ’s morgens helderder bent. Hier zijn zelfs speciale, door de Consumentenbond geteste, daglichtlampen voor.
En verder helpen natuurlijk dezelfde oppeppers die voor iedereen goed zijn: lichaamsbeweging, goed eten, de warmte van lieve mensen, en genieten van wat je mooi vindt.
Met vriendelijke groet,
Jolet Plomp