De vraag
Depressie of anorexia?
Een vriendin van mij is de laatste maanden depressief. Ze is zo’n tien kilo afgevallen. Kan het zijn dat ze anorexia heeft of kan de oorzaak ook de depressie zijn? Ze is tevreden met hoe ze er nu uit ziet. Ik hoor graag uw mening over gewichtsverlies, en het onderscheid dan tussen anorexia en depressie.

Het advies
Heel wat mensen vermageren als gevolg van een depressie, het tegenovergestelde bestaat eveneens. Het is bijzonder moeilijk om de oorzaak van het vermageren bij uw vriendin zo vast te stellen. Om te weten of het als gevolg van een depressie is, moet er eerst een klinische diagnose van depressie vastgesteld worden. Veel mensen voelen zich gedurende bepaalde periodes teneergeslagen, verdrietig, opgebrand. Maar dat is niet noodzakelijk hetzelfde als een ‘depressie’ hebben. Een depressie klaart niet op, verbetert dus niet, door te vermageren.
Gezond afvallen
Vaak voelen mensen, vooral jonge vrouwen, zich slecht in hun vel omdat zij ongelukkig zijn met hun uiterlijk of gewicht. Wanneer ze dan vermageren voelen ze zich beter. Wanneer ze dat vermageren bereiken door gezonder te gaan eten, evenwichtiger en toch 3 maaltijden per dag, en wanneer ze voordien wat overgewicht hadden dan is er zeker geen sprake van een eetstoornis.
Ongezond afvallen – over anorexia en bulimia
Wanneer ze echter een medisch gezien goed gewicht hadden en tien kg onder dat gewicht gaan (met een body mass index (BMI) lager dan 18) dan is er sprake van ondergewicht. Dat wijst op een ongezond voedingspatroon en kan te maken hebben met anorexia nervosa. Wanneer ze weliswaar een normaal lichaamsgewicht houden maar daarvoor braken of laxeermiddelen gebruiken kan dit wijzen op bulimia nervosa.
Kortom….
Een diagnose stellen van anorexia, enkel op basis van gewichtsverlies zonder de context te kennen, is onverantwoord. Een onnodig gewichtsverlies van tien kg op korte termijn vind ik niettemin zorgwekkend.
Lees ook de verhalen van deze vijf personen: ze worstelden met een eetstoornis maar genazen