De vraag
Blijven vrijen met mijn ex?
Mijn vriend en ik (zestigers) hebben een latrelatie. Hij is lief voor mij, maar vermijdt het vrijen en raakt me zelden aan. Mijn initiatieven zijn zo vaak afgewezen dat ik het niet meer probeer.
Ik voel me niet begeerd en mis dat erg. Daarom heb ik de laatste tijd weer seks met mijn ex-vriend. Met hem vrijen is heerlijk, maar voor een relatie is hij niet beschikbaar. Wat kan ik doen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je vraag komt vaak aan de orde in mijn praktijk. Het blijkt leuk vrijen met iemand, maar er is ook een vaste partner en dat schuurt. Wat is wijsheid?
Voor nu wil je waarschijnlijk de kool en de geit sparen. Dus regelmatig discreet en lekker vrijen met je ex en nog geen lastige gesprekken voeren met je vaste vriend. Stel dat je dit een paar jaar doet.
De seks kan heel fijn blijven. Maar het liegen of weghouden van de waarheid gaat jou en de relatie hoogstwaarschijnlijk aantasten – of je vriend er nu achter komt of niet.
Liegen leidt tot erosie. Zelfrespect, integriteit en respect voor de ander lijden onder een dubbelleven – ook al denk je dat je het geheim goed kunt verdragen.
Dat pleit allemaal voor lastige, fundamentele ingrepen. Niet om je vriend te beschermen of om morele redenen, maar met het oog op je toekomstige zelfrespect. Herzie je relatie (geen verkering meer, maar vrienden), ga het gesprek aan over de mogelijkheid van seks met anderen of kies voor je vriend en bedank je ex voor de bewezen diensten.