De vraag
Blijf ik bij mijn Turkse man?
Ik (32) heb sinds een jaar een relatie met een Turkse man die vrij traditioneel is opgevoed. Totdat we gingen samenwonen, merkte ik niet veel van cultuurverschillen, maar nu erger ik me eraan dat bij hem zijn familie altijd voorgaat.
Ze komen bijna dagelijks over de vloer of mijn vriend is bij hen. Daardoor zit ik regelmatig ’s avonds alleen. Op familiefeestjes voel ik me wat buitengesloten doordat ik de taal niet spreek. Hoe maak ik hem duidelijk dat ik hem vaker voor mezelf wil?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Familiegewoonten, waaronder ook culturele gewoonten, zitten ‘ingebakken’ in iemands persoonlijkheid. De gewoonten die je onbewust meeneemt in een partnerrelatie zijn vaak vanzelfsprekend voor jezelf en daardoor het minst onderhandelbaar. Je houdt eraan vast uit loyaliteit naar de (groot)ouders.
In een periode van verliefdheid lukt het vaak wel om bepaalde gewoonten van de ander te accepteren. Op de lange termijn meestal niet meer. Wanneer je samen wilt bouwen aan een langdurige relatie is het van wezenlijk belang om interesse in elkaars gewoonten en familie te hebben, elkaars taal te spreken en wederzijds rekening met elkaars belangen te houden.
Je kunt het volgende doen:
• Benoem expliciet welke gewoonten je ieder uit je eigen familie (en cultuur) wilt behouden.
• Pas die, rekening houdend met elkaars belangen, in je gezamenlijke leven in.
• Benoem ieder expliciet welke familiegewoonten je niet wilt voortzetten.
• Vertel dit ieder in je eigen familie.
• Blijf erover in gesprek.
Zo bepaal je samen hoe je jullie relatie wilt vormgeven.