De vraag
Ben ik moe of lui?
Ik ben al sinds mensenheugenis de hele dag moe. Ik ben al getest op Pfeiffer en bloedarmoede maar ik ben helemaal gezond. Ik heb vaak weinig energie, ben niet vooruit te branden, wil het liefst de hele dag niets doen ondanks sommige ambities. Ben ik gewoon lui of zou het iets anders kunnen zijn?

Het advies
Vervelend om te horen dat je al heel lang heel moe bent. Op basis van de beperkte informatie kan ik natuurlijk slechts een beperkt beeld. Maar ik kan je wel een paar goede tips cq oefeningen geven.
Probeer te achterhalen wanneer je zo moe bent en waardoor. Houd minimaal een week bij wat je precies doet op een dag, hoeveel uur je werkt, welke taken, welke deadlines etc.
Kijk naar feiten. Iedereen heeft 168 uur per week tot zijn beschikking. Hoeveel tijd heb je besteed aan werk en waaraan heb je die uren besteed? Maar ook hoeveel tijd heb je besteed aan je gezin, vrije tijd, relatie, gezin, persoonlijke ontwikkeling, sociale contacten, sport en maatschappelijke activiteiten. Ga nu kijken. Wat levert je – in je werk en in je privéleven – energie op of wat kost energie?
Denk ook aan het feit dat sommige activiteiten energie geven en andere energie vragen! Breng dit in balans, doe niet alleen activiteiten die energie vragen.
Bijvoorbeeld mijn werk kost energie, ik ben na thuiskomst tot niets in staat. Of net andersom: mijn werk levert energie op, het geeft me voldoening. Sporten levert me energie op, ik word dan weer super energiek en het geeft me een kick.
En waarschijnlijk krijg je zo snel een beeld; komt het door je werk of net door iets anders. Vandaar uit kun je Stappen ondernemen en plannen gaan maken.