De vraag
Ben ik een slechte oma?
Beste Jolet,
De zoon van mijn man en zijn vrouw vinden mij geen goede oma, want ik doe te weinig met hun kinderen. Helaas is het me niet gelukt om met de kleinkinderen van 9 en 12 een innige band op te bouwen. Enerzijds heb ik daar veel verdriet van. Anderzijds geloof ik niet dat dit verandert als ik elke zaterdagmorgen op het voetbalveld ga staan; daar heb ik ook geen zin in. Ben ik een slechte oma of hebben stiefzoon en schoondochter te hoge verwachtingen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Mijn eerste advies is: stop met te denken in termen van goed of fout. Er is geen wet die zegt wat oma’s moeten doen. Elke familierelatie is uniek, afhankelijk van de individuele karakters en van de gezamenlijke cultuur in die familie. De een houdt ervan bij voetbal te staan juichen, de ander vindt een logeerpartijtje gezellig. De een is gek op knuffelen met kleintjes, de ander houdt ervan met oudere kinderen naar een museum te gaan. En er zijn grootouders met een vaste oppasdag.
Iedere oma moet uitzoeken welke rol haar het beste past. Het is niet gek dat u als ‘stief-oma’ daar wat meer moeite mee heeft. Als u zelf een inniger band wilt met de kleinkinderen, zoek dan naar activiteiten die zowel voor u als voor hen leuk zijn. Betrek daar desgewenst ook uw man bij, de opa.
Kinderen van 9 en 12 jaar zijn goed mee uit te nemen los van hun ouders. Vertel de ouders dat u blij bent dat ze u graag dichter bij de kinderen willen hebben en dat u daaraan op uw eigen manier gaat werken. Wilt u geen inniger band, dan mag u ook gewoon belangstellend op afstand blijven. Nog iets: wordt u misschien, ten onrechte, vergeleken met de andere oma’s?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp