De vraag
Ik heb pijn in mijn armen ’s nachts
Ik heb ’s nachts als ik wakker word vaak vreselijk zere armen en handen. Net alsof ze slapen. Ik ben 49 jaar – kan dit te maken hebben met de overgang? En kan ik er wat aan doen? Als ik ze masseer, is het na 10 minuten wel weer over.

Het advies
Je zegt dat je alleen ’s nachts pijn in je armen hebt. In dat geval lijkt alsof de pijn wordt veroorzaakt door het laten rusten. Immers, overdag, als je je armen en handen beweegt en belast heb je geen last. Ook het feit dat masseren na korte tijd al helpt wijst in die richting.
Mogelijke oorzaak van pijn in je armen ’s nachts: beknelde zenuwen
Je kunt onderzoeken of het te maken kan hebben met een vorm van afknelling van zenuwen in de armen. Je kunt experimenteren met je armen wijd houden of op een kussen leggen. Als dit geen aanwijzingen geeft, ga dan naar de huisarts om het verder te laten onderzoeken. Zoals je het beschrijft lijkt het niet te maken te hebben met de overgang.