Tips tegen fysieke en mentale pijn

1. Stel jezelf het pijnlijke lichaamsdeel voor als minuscuul.

Gebruik desnoods een omgedraaide verrekijker om het gevoel ‘echt’ te maken. Klinkt dat raar? Ingebeelde lichaamsgrootte beïnvloedt de mate waarin we pijn voelen. Onderzoekers lieten chronische pijnpatiënten met behulp van vergroot- en verkleinglazen geloven dat hun pijnlijke arm of voet een ander formaat had. Proefpersonen met een vergroot lichaamsdeel voelden meer pijn, mensen met een verkleind lichaamsdeel juist minder. Niet alleen subjectieve pijnbeleving werd beïnvloed: de zwelling fluctueerde mee met de ingebeelde grootte.

Training

Mindfulness

  • Bewezen effectief!
  • Leer omgaan met stress
  • Krijg meer aandacht voor het nu
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

2. Zet muziek aan.

Luisteren naar je favoriete deuntjes vermindert pijnbeleving. Jarenlang hebben onderzoekers gezocht naar de ideale antipijnmuziek. Maar misschien heeft Mozart op de een hetzelfde effect als Jimi Hendrix op de ander. Onderzoekers lieten daarom proefpersonen naar hun eigen mp3-speler luisteren terwijl ze hun handen in ijswater moesten steken. De mensen die dit veel langer volhielden, waren degenen die intussen hun lievelingsmuziek hoorden. Niet alleen zeiden ze minder pijn te voelen, ook konden ze zich er beter voor afsluiten. Dat was veel minder het geval bij proefpersonen die niet naar muziek luisterden of die andersoortige afleiding hadden, zoals kunst aan de muur.

3. Verwacht dat het meevalt

Pijnbeleving is afhankelijk van verwachtingen. Bereid je dus niet te veel voor op wat komen gaat. In een experiment kregen de proefpersonen steeds een middelmatig pijnlijke behandeling te verwachten. Degenen die op den duur een pittiger behandeling kregen, merkten dat amper. Ze voelden niet méér pijn dan ze verwachtten. De verwachting dat de pijn best valt uit te houden werkt dus als een natuurlijke pijnstiller.

4. Accepteer dat pijn onderdeel is van het leven

Veel mensen met chronische pijn hebben niet alleen fysieke klachten, maar ook last van stress, wanhoop en frustratie óver die pijn. Word mindful: door pijn niet te willen veranderen, maar door pijn te accepteren als iets dat hoort bij het leven. Daarmee bespaar je jezelf veel mentale pijn. Al dertig jaar wordt mindfulness-training gebruikt om pijnpatiënten te helpen. Aandachts­gerichte meditatie blijkt te werken: vaak nemen de fysieke én de mentale klachten af.