Zo denk je pijn weg: 4 tips

Stel jezelf het pijnlijke lichaamsdeel voor als minuscuul. Gebruik desnoods een omgedraaide verrekijker om het gevoel ‘echt’ te maken. Klinkt dat raar? Ingebeelde lichaamsgrootte beïnvloedt de mate waarin we pijn voelen. Onderzoekers lieten chronische pijnpatiënten met behulp van vergroot- en verkleinglazen geloven dat hun pijnlijke arm of voet een ander formaat had. Proefpersonen met een […]

  • Stel jezelf het pijnlijke lichaamsdeel voor als minuscuul. Gebruik desnoods een omgedraaide verrekijker om het gevoel ‘echt’ te maken. Klinkt dat raar? Ingebeelde lichaamsgrootte beïnvloedt de mate waarin we pijn voelen. Onderzoekers lieten chronische pijnpatiënten met behulp van vergroot- en verkleinglazen geloven dat hun pijnlijke arm of voet een ander formaat had. Proefpersonen met een vergroot lichaamsdeel voelden meer pijn, mensen met een verkleind lichaamsdeel juist minder. Niet alleen subjectieve pijnbeleving werd beïnvloed: de zwelling fluctueerde mee met de ingebeelde grootte.
  • Zet muziek aan. Luisteren naar je favoriete deuntjes vermindert pijnbeleving. Jarenlang hebben onderzoekers gezocht naar de ideale antipijnmuziek. Maar misschien heeft Mozart op de een hetzelfde effect als Jimi Hendrix op de ander. Onderzoekers lieten daarom proefpersonen naar hun eigen mp3-speler luisteren terwijl ze hun handen in ijswater moesten steken. De mensen die dit veel langer volhielden, waren degenen die intussen hun lievelingsmuziek hoorden. Niet alleen zeiden ze minder pijn te voelen, ook konden ze zich er beter voor afsluiten. Dat was veel minder het geval bij proefpersonen die niet naar muziek luisterden of die andersoortige afleiding hadden, zoals kunst aan de muur.
  • Pijnbeleving is afhankelijk van verwachtingen. Bereid je dus niet te veel voor op wat komen gaat. In een experiment kregen de proefpersonen steeds een middelmatig pijnlijke behandeling te verwachten. Degenen die op den duur een pittiger behandeling kregen, merkten dat amper: ze voelden niet méér pijn dan ze verwachtten. De verwachting dat de pijn best valt uit te houden werkt dus als een natuurlijke pijnstiller.
  • Veel mensen met chronische pijn hebben niet alleen fysieke klachten, maar ook last van stress, wanhoop en frustratie óver die pijn. Word mindful: door pijn niet te willen veranderen, maar te accepteren als iets dat hoort bij het leven, bespaar je jezelf veel ellende. Al dertig jaar wordt mindfulness-training gebruikt om pijnpatiënten te helpen. Aandachts­gerichte meditatie blijkt te werken: vaak nemen de fysieke én de mentale klachten af.
auteur

Floor van den Hout

» profiel van Floor van den Hout

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Hoe ga ik als zelfstandige om met chronische pijn?

Lees verder
Verhaal

Fris je leefregels op

Heb je last van stress en lijkt het alsof niets meer helpt om te ontspannen? Misschien zitten je lee...

Lees verder
Artikel

Zo blijf je pijn de baas 3 – Meditatietips

Lees verder
Artikel

‘Alsof iemand met een biljartkeu mijn oog uitsteekt’

Lees verder
Advies

Doordat ik móét genieten van het vrijen, lukt het niet

Lees verder
Artikel

Stress ontspant

Lees verder
Artikel

Relaxed brein gaat in de fout

Lees verder
Artikel

‘Ik wil je nooit meer zien’

Lees verder