De vraag
Hoe blijf ik opgewassen tegen die hoge werkdruk?
Ik sta iedere dag uitgerust op en heb enorm veel zin in de dag. Wel heb ik dagelijks gewoon teveel taken die ik niet kan delegeren en die toch echt gedaan moeten worden.
Ik stel daarom iedere dag prioriteiten en vaak lukt het mij om dit lijstje af te ronden. Maar tegelijk heb ik vaak het gevoel dat ik al lange tijd onder te hoge druk sta, maar dat ik hier inmiddels zo aan gewend ben, dat ik het niet meer zo ervaar.
Welke oefeningen kan jij mij aanraden om meer ontspannen te blijven of te worden? Ik beweeg nu al veel, doe dagelijks yoga en pieker gelukkig nooit.

Het advies
Door drie keer per dag een korte meditatie van vijf minuten te doen, kun je heel veel winnen aan mentale ruimte.
Er zijn enkele voorbereidende handelingen nodig:
– telefoon uitzetten;
– computer uitzetten;
– voor een eigen ruimte zorgen.
Dan goed rechtop gaan zitten en je handen losjes op je onderbuik leggen. Hou je ogen geopend en richt je aandacht op de ademhaling. Adem volledig in vanuit je buik en laat je aandacht daarna mee naar beneden gaan met de volledige uitademing. Dit herhaal je telkens, vijf minuten lang, drie keer per dag. Simpel, maar heel effectief.
In een van mijn andere boeken, ‘Met aandacht leven en werken’ (incl. cd), zijn meer van dergelijke oefeningen te vinden. Daarin wordt onder andere besproken hoe je je mentale ruimte en vrijheid kunt bewaren en bewaken, ook in drukke tijden.