Om hun sociale angst tegen te gaan, zijn positieve ervaringen met anderen nodig, zegt de Britse universitair hoofddocent Anne Miers, verbonden aan de Universiteit Leiden. Daarvoor moeten zij – eventueel met hulp – wel eerst een drempel over.

Training

Training Van angst naar lef

  • Leer hoe angst in je lichaam en brein werkt
  • Maak een persoonlijk stappenplan voor het overwinnen van angsten
  • Met technieken om paniekgevoelens weg te nemen
Bekijk de training
Nu maar
€ 45,-

Hoe heb je dat onderzocht?

‘Voor mijn onderzoek moesten sociaal angstige studenten zichzelf via een fake live-verbinding voorstellen aan zogenaamde vorige deelnemers. De ene helft kreeg positieve feedback op hun presentatie: “Je lijkt me iemand met wie ik graag bevriend zou willen zijn.”

De andere helft kreeg neutrale feedback: “Je hebt je aan de tijd gehouden.” De positieve feedback-groep dacht in de week na de sessie positiever over zichzelf. Ook dachten ze het beter te gaan doen bij een volgende presentatie. Door positieve feedback voelen sociaal angstige mensen zich dus langere tijd zelfverzekerder.’

Maar sociaal angstige mensen vermijden toch juist contact?

‘Klopt. Maar door contact vermijden houden ze hun angst ook in stand. Door de drempel over te gaan en sociale situaties op te zoeken, ondervindt deze groep dat hun negatieve gedachten vaak niet kloppen.

Vriendelijke reacties en complimenten helpen vervolgens omdat vaker te gaan doen en hebben daarmee een versterkend effect. In een nog lopende studie onder adolescenten, die de mening van vooral leeftijdgenoten heel belangrijk vinden, verwacht ik een nog groter effect.’

Waarom is het belangrijk om je sociale angst aan te pakken?

‘Als je niet op je gemak bent in sociale situaties belemmert dat je. Een grote groep mensen kampt met verlegenheid en dat kan tot een sociale angststoornis leiden.

Een op de tien heeft daar een bepaalde periode in zijn leven last van, met eenzaamheid, depressie en minder leerervaringen tot gevolg.’

Wat kun je doen als je heel verlegen bent?

‘Hoe moeilijk het ook is, je zult toenadering moeten zoeken en zelfs echt moeten gaan experimenteren met sociaal gedrag. Ga zonder make-up de deur uit, stel een misschien wel ‘domme’ vraag in een winkel, maak een praatje met een vreemde.

Dan ondervind je dat mensen vaak vriendelijker reageren dan je misschien verwacht. Als je die eerste stap echt niet zelf durft te zetten, kan een sociale vaardigheidstraining je handvatten geven om sociale situaties met meer vertrouwen aan te gaan.’

An investigation into the influence of positive peer feedback on self-relevant cognitions in social anxiety, Behaviour Change, september 2021