Brein

Paul McCartney droomde de melodie van Yesterday, en had daarmee een van de grootste muzikale successen in de geschiedenis te pakken. Elias Howe vond de naaimachine uit dankzij een droom en Stephen King schreef Misery na een nachtmerrie. Dromen zijn een goudmijn van creatieve ideeën, schrijft droomonderzoeker Victor Spoormaker van de Universiteit Utrecht in zijn nieuwe boek.

Kan iedereen deze creatieve kracht in zichzelf aanboren?

‘Absoluut. De hersenprocessen die tot inzichten hebben geleid bij beroemdheden, vinden bij iedereen plaats. Doordat de prefrontale cortex uitgeschakeld is tijdens de REM-slaap, kunnen we niet meer logisch nadenken en worden we associatief. We leggen continu allerlei dwarsverbanden die we overdag nooit zouden leggen. We zijn eigenlijk allemaal zo’n twee uur per nacht creatief aan het brainstormen.’

En hebben we daar iets aan in ons dagelijks leven?

‘Dromen zijn meestal heel creatief, maar ze gaan vaak nergens over. Ik droomde afgelopen nacht bijvoorbeeld dat een vriend van me zijn imaginaire vriendje had mee­genomen. Die was helemaal doorzichtig. Creatief bedacht, maar ik kan er verder niet zoveel mee. Als je echt een oplossing wilt voor een probleem, moet je de droom gaan beïnvloeden. Toen ik twijfelde over een appartement, ben ik

er voor het slapen gaan een kwartier over gaan denken. Droomincubatie heet dat. Daarna droomde ik dat ik in dat appartement een kast opendeed en er een lijk uitkwam. Ik heb het dus maar niet genomen.’

Is het moeilijk te leren?

‘Nee. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de mensen die hiermee ging oefenen, binnen een week al over het onderwerp van zijn keuze droomde. De meerderheid daarvan had die week ook al via zijn droom een oplossing gevonden. Nog beter, maar wel iets lastiger te leren, is lucide dromen, zodat je bewust wordt van het feit dat je droomt. Dan kun je zelf het onderwerp bepalen tijdens je droom. Maar als je begint met je dromen te onthouden, ze op te schrijven en ze af en toe een beetje te beïnvloeden, dan ben je al een eind op de goede weg.’

Droomsucces. Ontdek de creatieve kracht van je dromen, Victor Spoormaker, Kosmos-Z&K, € 17,50