Een slapeloos brein krijgt honger

385 kilocalorieën. Het is de hoeveelheid energie die je krijgt uit twee bamischijven of vijf glazen frisdrank. En ook de hoeveelheid energie die je onbewust extra naar binnen werkt na een nacht met maximaal 5,5 uur slaap. Dat concluderen Britse onderzoekers nadat ze de uitkomsten van elf studies op het gebied van slaapgebrek analyseerden.

Hoe kan het dat te korte nachten ons tot eten aanzetten? Ten eerste lijkt het erop dat het beloningscentrum in de hersenen door vermoeidheid extreem enthousiast gaat reageren op eten. Daarnaast raakt de aanmaak van de hormonen ghreline en leptine ontregeld, waardoor het honger- en verzadigingsgevoel in de war raken.
Of dat effect aanhoudt wanneer het slaapgebrek langer duurt, is nog niet onderzocht.

Online training

Mindful eten

  • Leer ontspannen omgaan met eten
  • Inclusief dagboek-app
  • Volg de training in je eigen tempo

bekijk de training
Nu maar
€ 67,50
The effects of partial sleep deprivation on energy balance: a systematic review and meta-analysis, Nature, nog te verschijnen

auteur

Chantal van der Leest

Al die ‘softe’ psychologievakken, ik vond het maar niks. Snap je de hersenen, dan snap je de mens, dacht ik en koos in 2002 resoluut voor de afstudeerrichting Neuropsychologie. Maar de vragen bleven...

» profiel van Chantal van der Leest

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Hoe leer ik van tussendoortjes af te blijven?

Lees verder
Artikel

Stress? Zo voorkom je een burn-out

Wanneer heb je zoveel stress dat een burn-out op de loer ligt? Herken de symptomen op tijd, zodat he...

Lees verder
Advies

Tijdens mijn werk eet ik veel meer dan thuis

Lees verder
Artikel

Vol gevoel

Lees verder
Verhaal

Weg met die buik

Lees verder
Artikel

Wat beïnvloedt ons eetgedrag

Lees verder
Kort

Spiegel je slank

Lees verder
Artikel

Slank de feestdagen door – zo doe je dat

Lees verder