De vraag
Ik wil het liefst de hele avond op de bank hangen
Ik heb het heel druk op mijn werk, en ben daardoor in mijn vrije tijd zo moe dat ik vooral op de bank wil hangen en televisie kijken. Terwijl ik weleens gehoord heb dat je je juist meer energie krijgt van sporten of met vrienden afspreken. Waar doe ik nu het verstandigst aan: mezelf toch van de bank trekken en iets ondernemen, of toegeven aan waar ik op dat moment het meeste zin in heb (die televisie dus)?

Het advies
Expert
Theo Compernolle
Stress en brein
Als je zó moe bent ‘s avonds, dan is dat een duidelijk signaal dat je gedurende de werkdag verkeerd bezig bent.
Je schrijft dat je heel druk bent, maar ben je wel efficiënt bezig? Bijvoorbeeld: Laat je je niet te veel afleiden door je smartphone? Als je altijd verbonden bent dan is dat ongelooflijk inefficiënt. Het voortdurend heen en weer springen tussen taken en taakjes kost je gemakkelijk dubbel zoveel tijd voor een slechter resultaat en met meer stress.
Andere vraag als je structureel te veel op je bordje hebt is: zeg je wel voldoende ‘neen’, of zeg je veel te gemakkelijk ‘ja’, terwijl je weet dat het er eigenlijk niet meer bij kan. Dan moet je eens nadenken of met een vriendin bespreken waarom je altijd ‘ja’ zegt: wil je iedereen altijd plezier doen, wil je door iedereen geliefd zijn, ben je zo ambitieus ….?
Er zijn nog heel wat ander zaken die je kunt doen om weer in balans te geraken. Ik schreef er een heel boek over: Stress: Vriend en Vijand. Maar omdat je het waarschijnlijk te druk hebt om een boek te lezen heb ik een korte tekst over de stressbalans op www.brainchains.info gezet. Klik op de tab “Free texts”