De vraag
Ik ben zo moe en zie overal tegenop
Beste Ursela,
Ik heb sinds maart veel last van moeheid en overal tegenop zien. Ik ben ermee naar een huisarts geweest, heb verschillende dingen laten prikken zoals schildklier, bloedarmoede, suikerziekte, maar dit was allemaal goed. Ze vroeg naar het werk en thuis en denkt dat het door stress komt. Ze adviseerde mij om naar een psycholoog te gaan. Daar voelde ik aanvankelijk weinig voor, maar online is de drempel minder groot.
Ik werk in de zorg en dat is druk. Ik ben parttimer en oproepkracht en dit vereist een grote flexibiliteit. Soms werk ik acht uur per week en andere weken 32 uur. Ik vind het werk leuk als het wat rustiger zou zijn en ik meer tijd voor de mensen heb. Of misschien heeft het met de overgang te maken.
Kun je mij handvaten aanbieden om beter met stressklachten om te gaan zowel op m`n werk als thuis?
Bij voorbaat dank,
groetjes zjosje

Het advies
Beste Zjosje,
Het is goed dat je aan de bel trekt! Want met (negatieve) stress, daarmee moet je inderdaad oppassen. Ontstressen is dan ook zeker aan te bevelen. Hoe je dat doet, dát geef ik je nu graag mee.
Tips om te ontstressen
• Leef gezond: met een gezonde levensstijl vergroot je je draagkracht, maak je je lichamelijk en geestelijk sterker. Daarom, verdiep je in de adviezen van www.voedingscentrum.nl  en neem ze ter harte.
• Gedraag je assertief: met een mentale fitheid/veerkracht maak je je sneller immuun voor allerlei storende stressoren. Daarom, weet precies wat je wilt en houd je eigen grenzen en belangen scherp in de gaten. Spreek vanuit de ik-vorm: ik voel/vind/wil. Houd het kort en algemeen, zonder een gedetailleerde uitleg te geven, zonder je te verdedigen. Geef aan hoe jij hét graag ziet. En kom eventueel met een alternatief voorstel/een gemeenschappelijk voordeel. Volg eventueel een assertiviteitscursus en/of lees je in dit onderwerp in.
• Manage je tijd productief: met structuur, rust en concentratie verzeker je jezelf van een chaosvrij timemanagement. Daarom, handel je bezigheden in volgorde van prioriteit af. Deel je bezigheden op in ‘hapklare brokken’, in overzichtelijke taken. Leg jezelf een deadline op, ga niet oneindig lang door én delegeer, indien mogelijk.
• Denk productief: met een realistische kijk leid je je gedachten in positieve banen. Daarom, vertaal een buitensporig perfectionisme, een rampdenken, een lage frustratietolerantie, een onevenredige afhankelijkheid en principiële eisen aan de buitenwereld naar rationele, productieve gedachten. Volg eventueel een RET-cursus en/of lees je in dit onderwerp in.
• Zorg voor een harmonisch evenwicht tussen ‘je willen’/‘je kunnen’/‘je doen’: met een leven gemodelleerd naar je eigen passies sprankel je van vitaliteit. Daarom, combineer/integreer je passies en je talenten om je werkdag fluitend door te komen.
Zjosje, wees je eigen levensregisseur, je regisseur van je eigen emotionele gemoedstoestand. En, geef zowel op je werk als thuis aan hoe jij hét graag ziet. Dus, maak je ‘hard’ voor de voor jou ideale combinatie, dan zul je zeker al veel verlichting ervaren. En wat die overgangsverschijnselen betreft, een goed advies van je huisarts is zeker geen overbodige luxe! Succes!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg