Dat maakt dat de ontvanger het leuker vindt én zich meer verbonden met je voelt, wordt duidelijk uit recent onderzoek.

De onderzoekers legden in verschillende experimenten in totaal 31 hypothetische cadeaus voor aan 3700 proefpersonen, van kookboeken tot bonsaiplantjes. Wanneer de cadeaus vergezeld waren van een boodschap als ‘Ik hoop dat je het leuk vindt! Ik heb er ook een voor mezelf gekocht’, dan vonden de ontvangers het duidelijk leuker.

We voelen ons meer verbonden met iemand met wie we een overeenkomst hebben, leggen de onderzoekers uit. Alleen al het feit dat je hetzelfde voorwerp gebruikt of bezit, maakt dat we een band voelen. En door een cadeau te geven dat je allebei hebt, kun je dat verbonden gevoel zelf oproepen.

Vooral de minder sexy cadeaus werden extra gewaardeerd als de gever het ook voor zichzelf had gekocht. Het effect was het grootst bij cadeaus die zonder boodschap niet heel hoog scoorden: dikke wollen sokken, een mok, een kalender en een notitieboekje.

Bij cadeaus die sowieso hoog werden gewaardeerd, was het bonuseffect minder groot: zoals bij een fles drank, een sjaal, en bonbons.

Mere Gifting: Liking a Gift More Because It Is Shared, Personality and Social Psychology Bulletin, vol. 43, nr. 11