Dat blijkt uit grootschalig Amerikaans onderzoek, waarin werd gekeken hoe mensen cadeaus uitzoeken voor kieskeurige ontvangers. Hoewel het lastiger is om voor zulke types een leuk cadeautje te vinden, doen we juist minder ons best. Volgens de onderzoekers verwachten we dan dat ze toch niet blij zullen zijn met het resultaat, wat demotiverend werkt. Grappig genoeg besteden we bij kieskeurige mensen wel meer geld aan het mooi inpakken van het cadeau, zodat het er aan de buitenkant in ieder geval indrukwekkend uitziet.
‘Bonnetje erbij?’
- 91 woorden
- 1 minuut leestijd
- Stocksy
Moet je een cadeau kopen voor iemand die niet snel tevreden is, dan geef je er gemiddeld minder tijd, energie en geld aan uit.
Meer weten over dit thema? Bekijk Persoonlijkheid
Deel dit artikel:
Geschreven door
Merel van Slobbe
Merel van Slobbe is freelance journalist en schrijver. Ze studeerde psychologie en wijsbegeerte aan de Radboud Universiteit Nijmegen en creative writing aan de Schrijversvakschool Amsterdam.
9 december 2021 |
Laatst gewijzigd op 14 november 2022