1. Je leert hoe je klein moet beginnen

Besluit je te gaan hardlopen om fitter te worden? Dikke kans dat je aanvankelijke enthousiasme na een week is verdampt; zeker als je een paar vermoeiende dagen achter de rug hebt.Het veranderen van je gedrag lukt veel beter als je voor iets simpels kiest dat toch effectief is. Zoals dagelijks twee push-ups: dat valt makkelijk vol te houden, en intussen word je er toch fitter van.

TEST
Doe de test »

Veranderen – hoe doe je dat?

2. Je krijgt inzicht hoe je verandering in gang zet

Kies allereerst een ‘ankermoment’: een dagelijkse handeling waaraan je het nieuwe gedrag koppelt. Naar het toilet gaan, bijvoorbeeld. Neem jezelf voor om daarna steevast die twee push-ups te doen, dat gaat vast lukken. Vergeet dan niet jezelf te complimenteren: goed gedaan! Zo stimuleer je jezelf om je nieuwe ‘kleine gewoonte’ voort te zetten.

3. Het helpt je bij het overwinnen van weerstand

Je oude gewoontes veranderen roept vaak weerstand op omdat het zo veel moeite lijkt. Auteur Fogg had hier ook last van. Hij woont samen met een vriend en ze hadden steeds ruzie omdat Fogg de douchevloer niet droogmaakte na het douchen. Daardoor ging het vloerputje schimmelen. Fogg was niet gemotiveerd zijn gedrag te veranderen. Pas nadat zijn vriend had voorgedaan hoe simpel hij met een handdoek onder zijn voeten de vloer kon droogwrijven, veranderde hij zijn gedrag. Appeltje, eitje.

BJ Fogg, Kleine gewoontes. De eenvoudige en leuke manier om je gedrag te veranderen, HarperCollins, € 21,99