De vraag
‘Ik ben zo snel verveeld’
Met opleidingen en hobby’s begin ik altijd enthousiast, maar al heel snel verveelt het me. Ik zou graag eens iets afmaken. Maar hoe enthousiast ik ook ben, na een paar maanden weet ik hoe iets werkt en is de lol eraf. Waarom werkt mijn brein zo?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Snel verveeld raken kan inderdaad aan de werking van het brein liggen, bijvoorbeeld als er sprake is van een tekort aan dopamine. Dopamine is de ‘beloningsstof’. Wanneer we een prestatie verrichten, komt er dopamine vrij, wat ons een gelukzalig gevoel geeft. Hierdoor zijn we geneigd bepaalde handelingen te herhalen. Bij een dopaminetekort is er minder ‘beloning’, waardoor verveling sneller optreedt. Dit kan aangeboren zijn, zo is bij mensen met de diagnose ADHD de opname van dopamine verstoord.
Maar je ‘verveling’ kan ook heel andere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld dat je simpelweg de juiste hobby of opleiding nog niet gevonden hebt. Het is voor een blijvende motivatie van groot belang dat je je keuze weloverwogen maakt. Wat past daadwerkelijk bij jou?
Een gevoel van verveling kan ook wijzen op een ervaren gebrek aan zingeving. Uit werk, studie of hobby haal je langdurige voldoening wanneer deze op dieper niveau bijdragen aan wat jij echt belangrijk vindt in het leven. Wanneer je je nuttig en nodig voelt is van verveling geen sprake.
Hierbij valt op dat juist het leven in de huidige maatschappij, met een overvloed aan vermaak door internet, sociale media, enzovoort, velen van ons een gevoel van zinloosheid bezorgt wat we verwarren met verveeldheid. Dit is op te lossen door ervoor te kiezen iets te doen wat er voor je gevoel echt toe doet. //