De vraag
Zij is veel spontaner dan ik
Beste Ursula,
Hoe leer ik af om allerlei dingen te vergelijken? Ik doe dit in positieve maar ook in negatieve zin. Het gaat meestal niet over materiële zaken. Bijvoorbeeld: ‘Zij is veel spontaner dan ik…’.
Groeten van Jojo

Het advies
Beste Jojo,
De eerste ‘horde’ heb je al genomen. Je bent je bewust van je sociale vergelijkingsgedrag. Een gedrag dat te maken heeft met je zelfbeeld en met je zelfachting. De eigenschappen die je jezelf toekent, hoe je over jezelf denkt en hoe je je daarbij voelt.
Hoe je over jezelf denkt wordt gevormd door introspectie, waarneming van je eigen gedrag en/of door een vergelijking van jezelf met anderen. Hoe je je daarbij voelt, heb je te danken/te wijten aan het verschil dat je constateert tussen je werkelijke zelfbeeld en je wenselijke zelfbeeld. Ēn, aan de waarde die je daaraan toekent.
Festinger spreekt in zijn sociale vergelijkingstheorie van een neerwaartse en een opwaartse vergelijking. Een vergelijking die ofwel tot opluchting/bevestiging (vergelijking met een ‘minder bedeelde persoon’) dan wel tot onvrede/jaloezie (vergelijking met een ‘meer bedeelde persoon’) kan leiden. Vergelijkingen die afgeleide gevoelens met zich meebrengen.
Het is daarom ook beter ‘gewoon’ het geluk in jezelf te vinden. Door jezelf te accepteren zoals je bent, door blij te zijn met je mooie kanten en door toegeeflijk te zijn voor je minder optimale kanten. Roos Vonk spreekt in dit verband van zelf-kindness: je kijkt met een zachte blik naar jezelf. Je beseft en accepteert dat niemand perfect is, dus jij ook niet.
Jojo, zet daarom je al ‘vergelijkingen’ STOP! Zorg ervoor dat je ‘overal’ stickers, briefjes, memo’s tegenkomt die jou aan je voornemen herinneren. En denk ook eens aan al jouw geliefden met hun ‘zwakheden’ van wie je onvoorwaardelijk houdt. En die op hun beurt onvoorwaardelijk van jou houden, precies zoals jij bent!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.com