De vraag
Wat zijn mijn dromen en wensen?
Ik ben niet depressief al heb ik wel periodes gehad die niet zo gemakkelijk waren, maar ik heb al veel geleerd. Zo ook niet alles te MOETEN van mezelf. Maar wat ik nog steeds erg moeilijk vind is wat ik daarvoor in de plaats kan stellen, namelijk: WILLEN. Dat willen gaat me helemaal niet makkelijk af.
Hoe leer ik te willen (dromen, wensen etc)? Nu ik niet meer MOET, kom ik eigenlijk tot veel minder dan vroeger. Ik ben nu 42 jaar.

Het advies
Expert
Willem van de Sanden
Psychotherapeut
Aan jouw vraag zit heel wat vast. Wat is ‘moeten’ en wat is ‘willen’ bijvoorbeeld. Het kan heel goed zijn dat moeten en willen elkaar gedeeltelijk overlapt. Dus dat een deel van het moeten ook willen was. Als je dan al het moeten overboord gooit dan verdwijnt ook het willen. Ik heb overigens veel respect voor wat je bereikt hebt en geleerd. Het grote MOETEN is uit den boze.
Maar mogelijk ben je nu in een fase waarin je je kunt gaan afvragen welk deel van het moeten eigenlijk vrijwillig was en bij jou past. Bijvoorbeeld: Als je altijd voor iedereen klaar stond zou het nu kunnen zijn dat je eigenlijk best graag iets voor iemand doet ( maar niet TE vaak en TE lang ). Meestal gaat de onvrede over het MOETEN over TE veel en TE lang. Grenzen trekken is van wezenlijk belang!
Wat dromen, wensen, etcetera, betreft: ik vermoed dat anderen en ook misschien jijzelf het niet hebben toegestaan om lekker te dromen en contact te maken met verlangens, wensen en behoeften. Dat zou je kunnen willen ontwikkelen! Probeer contact te maken met je gevoel en sta vaak stil bij jezelf. Geef jezelf aandacht.
In het begin zul je mogelijk alleen onrust voelen – daar moet je even doorheen. Daarachter ligt wat je zoekt. Vraag daar eventueel hulp bij van een lichaamsgericht therapeut, bijvoorbeeld een haptotherapeut. Voelen doe je met je lijf.
Na al die jaren noodgedwongen gesluimerd te hebben is het nodig dat wensen en verlangens geactiveerd worden en ontwikkeld. Je kunt al beginnen met heel vage wensen en gevoelens serieus te nemen en zo mogelijk ten uitvoer te brengen. De zelfhulpmethode in mijn boek is ook heel geschikt om jezelf beter te leren kennen. Neem de tijd en de ruimte om te groeien nu je niet meer in de schaduw van het MOETEN staat.  Geniet ervan (moet, haha).