De vraag
Wat kan ik voor hem doen?
Mijn broer heeft veel angsten en kreeg onlangs de diagnose posttraumatische stressstoornis (PTSS). Hij heeft een psycholoog. Wat kan ík doen om hem te helpen?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Mensen met PTSS hebben een heftige gebeurtenis meegemaakt waarbij ze dachten dat het erg slecht met hen zou aflopen. Ze zijn daarna angstig en bovenmatig op hun hoede en overschatten de kans dat hun opnieuw iets zal overkomen.
Het belangrijkste wat jij kunt doen is luisteren en hem laten weten dat je er voor hem bent. Geef je broer de ruimte om zijn gedachten en gevoelens te uiten en toon begrip en medeleven. Oordeel vooral niet over wat hij heeft meegemaakt of hoe hij reageert op bepaalde situaties.
Daarnaast kun je je inlezen over PTSS en de behandeling ervan. Raadpleeg bijvoorbeeld de Zorgstandaard PTSS (te vinden op internet). Houd bij alles wat je leest wel in gedachten dat iedereen uniek is en anders reageert.
Je schrijft dat hij een psycholoog bezoekt, maar mensen met PTSS krijgen niet altijd de juiste behandeling, blijkt uit het een recent rapport. Je broer kan bij zijn therapeut navragen of deze volgens de principes van de Zorgstandaard te werk gaat, en als dat niet zo is een goede ggz-instelling of therapeut zoeken die dat wel doet.