De vraag
Waarom nemen autisten alles letterlijk?
Sinds kort deel ik een etage met een studiegenote. Ze is heel aardig, maar ik word ook gek van haar omdat ze alles wat ik zeg letterlijk neem. Volgens mijn moeder, die psycholoog is, vertoont mijn huisgenote autistische trekken. Als ik vraag of ze de flessen buiten wil zetten, zet ze alleen de flessen buiten en niet de rest van de vuilnis. Als ik vraag of ze even thuis is om een pakketje aan te nemen, blijft ze letterlijk even thuis en verdwijnt voor de postbode langs is geweest. Als ik haar erop aanspreek, zegt ze: ‘maar je zei toch “even”?’
Moet ik mijn manier van communiceren nu echt aanpassen of mag ik ook van haar verwachten dat ze mijn zinnen minder letterlijk opvat? Haar rechtstreeks opdrachten geven vind ik lastig, want ik ben gewend om indirect te communiceren – de ander snapt wel wat ik bedoel.

Het advies
Expert
Els Blijd-Hoogewys
Autisme
Het klinkt alsof jullie twee uitersten zijn. Zij neemt dingen letterlijk op, terwijl jij van nature het liefst indirect communiceert. Dat botst. Wie moet er zich dan aanpassen? Helaas, als er echt sprake is van autisme, zal jij dat moeten doen. Want anders vraag je iets van haar wat ze absoluut niet kan.
Er even vanuit gaande dat je kamergenote echt autisme heeft, dan kan ze veel problemen hebben met het zich inleven in andere mensen en met het begrijpen van indirecte informatie. Iemand met autisme hoort liever gelijk de waarheid. Iets wat iemand zonder autisme onbeleefd en hard zou kunnen vinden.
Tip: Zorg ervoor dat hetgeen je impliciet bedoelt, toch expliciet gezegd wordt. In het Engels zeggen ze ‘Say what you mean, mean what you say’. Je zal merken dat het zeker loont en dat een kamergenoot met autisme ook heel fijn en voorspelbaar kan zijn.
Weet jouw kamergenoot eigenlijk dat ze zo overkomt? Je zou het, als je elkaar wat beter kent, er eens met haar open over kunnen hebben. Begin dan met een concreet voorbeeld, zoals met je vraag om de flessen buiten te zeggen. Zeg dan dat je daarmee eigenlijk veel meer bedoelt, namelijk alle vuilnis buiten zetten. Ze zal dan vermoedelijk vragen waarom je dat dan niet gelijk vraagt. Zeg dat dit inderdaad zou kunnen, maar dat de meeste mensen vaak maar een deel zeggen van wat ze bedoelen. Misschien wil ze hier wel in oefenen en kan je haar nog het e.e.a. leren. Maar heb daar niet al te hoge verwachtingen bij.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.