De vraag
Waar komt mijn vliegangst vandaan?
Beste mevrouw van Lubek,
Ik heb nog nooit gevlogen, maar bij de gedachte alleen krijg ik het (letterlijk) benauwd. Eigenlijk had ik hier nooit echt last van, maar sinds een paar jaar is mijn goede vriendin naar Australië geëmigreerd. Ook nog een reis van 24 uur…
Ik begrijp niet waar mijn angst vandaan komt en hoe ik het kan overwinnen.
Groet,
Bonnie

Het advies
Hallo Bonnie,
Wat naar dat je vriendin zover weg is gaan wonen! Blijkbaar was je nooit zo met vliegen bezig maar maakt dit dat het toch meer in beeld komt. In ieder geval een goede reden om iets aan je vliegangst te gaan doen.
Het is heel lastig om op basis van je mail te zeggen waar je angst vandaan komt. In ieder geval kunnen nare gedachten over bepaalde situaties zomaar ergens in het leven ontstaan. Soms met een duidelijke oorzaak, zoals ingrijpende of traumatische gebeurtenissen, maar soms ook niet. De ene persoon is er ook wat gevoeliger voor dan de ander. Het kan van belang zijn dat het een onbekende situatie is. Zijn er ook andere situaties waar je het benauwd van krijgt?
Weet in ieder geval dat er wat aan je angst te doen is en dat een bezoek aan je vriendin absoluut een reële optie kan worden. Ik wil je aanraden om stappen te gaan nemen. Er zijn verschillende mogelijkheden:
– Lees het boek ‘Over vliegangst en hoe je ervan afkomt’ van Lucas van Gerwen.
– Je kunt ook een afspraak maken bij stichting VALK: 071-5273733 of info@valk.org
– Kijk eens op de Facebook site van Stichting Valk voor ervaringen van anderen: www.facebook.com/StichtingVALK
Heel veel succes! Het kan een mooie nieuwe ervaring in je leven worden.
Jenet van Lubek,
GZ psycholoog Stichting VALK